تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تیر 1401 - 16:51

زلزله بخش مهران و «فرصت» اقدامات ماندگار

زلزله بخش مهران و «فرصت» اقدامات ماندگار

چرا زلزله بخش مهران فرصتی برای ثبت یادگار ماندگار از عملیات امداد و بازسازی است؟

از لحظاتی که در ساعات ابتدایی بامداد، غرب هرمزگان به مرکزیت سایه خوش به لرزه در آمد، چندین روز گذشته است. بررسی سیر اخبار و تحولات این روزها نکات جالب توجهی را به ما نشان می دهد. به طور مثال وقتی آمار بخش های خبری جناح آنلاین را بررسی می کنیم، اخبار همدردی مسئولین کشور و استان با مردم و حضور ایشان در صحنه، بیشترین بازخورد را از میان دیگر اخبار داشته است. به ترتیب خبر عزیمت جباری نماینده مردم به سایه خوش در ساعت ۳ بامداد، خبر حضور دکتر وحیدی وزیر کشور و یا برگزاری جلسه ستاد بحران استان به ریاست استاندار در همان ساعات، از این جمله اند. لایک ها، بازارسال ها و بررسی گروه های عمومی به وضوح بازخورد قابل توجه این اخبار را نشان می داد.

در واقع مردم این انتظار ذهنی را داشته اند که مسئولین شان در این مصیبت بزرگ، در کنارشان باشند و امروز نیز تا این مرحله از تحقق این انتظار، نوعی رضایت عمومی قابل مشاهده است.

.

اما در سایه خوش چه اتفاقی افتاد؟! بخش مهران پس از زلزله چه شرایطی را پشت سر گذاشت؟! هرمزگان پس از سیل میناب و زلزله های فین، بندر چارک، پارسیان و… صاحب چه تجربه هایی شده بود تا آن را در زلزله سایه خوش به کار بگیرد؟! موقعیت ها و توانمندی های هرمزگان چیست که با بکارگیری آنها، رضایت نسبی مردم تا این مرحله از کار به وجود آمده است؟! چرا می توان مدعی شد «فرصت» برجای گذاشتن یک «کارنامه ماندگار» از زلزله سایه خویش به وجود آمده است؟!

.

در این مجال به بررسی نقاط قوت هرمزگان و وجوه تمایز اقدامات همگانی مردم و مسئولین می پردازیم و بررسی اینکه چگونه می شود فرصت بوجود آمده را قدر دانست.

.

حضور یک استاندار متخصص، باانگیزه، عملیاتی و تکلف‌گریز

مهندس مهدی دوستی استاندار هرمزگان از روز انتصابش به عنوان نماینده عالی دولت سیزدهم در هرمزگان، امیدها را به ایجاد تحولی در امور جاری اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی استان در حین آسان سازی و تقویت ارتباط مردم و دولت، افزایش داد. تجربه وی در قرارگاه خاتم و پروژه های بزرگ ملی از جمله پالایشگاه بزرگ نفت ستاره، موید این ذهنیت های مثبت بود. رصد اخبار نشان می دهد در مواقع بلایای طبیعی او اولین نفری بوده که در صحنه حضور یافته است. در ارتباط با مراجعین روحیه ای متواضع و نتیجه گرا دارد. در پیگیری امور عمومی، نظام اداری دست و پاگیر موجود را به سود کاهش زمان و کمتر شدن پیچیدگی ها به کار می گیرد. در مقابل طیف ها، شخصیت ها و نهادهای مختلف روحیه‌ای پذیرا و منعطف دارد. نتیجه چنین ویژگی هایی را در حضور بی وقفه در روستاهای زلزله زده و پیگیری لحظه ای امور شاهدیم. تاکنون وعده رسیدگی به نیاز های اولیه، اهدای چادر، آواربرداری، استقرار کانکس ها و… به قضاوت اکثر ناظران بی طرف با سرعت خوبی درحال انجام است و نقش استانداری در محوریت این هماهنگی ها و بکارگیری همه ظرفیت ها قابل چشم پوشی نیست. این نقش در ادامه برای بخش نهایی، اصلی و بسیار مهم بازسازی منازل مردم نیز می بایست تداوم یابد.

حضور نماینده ای که علاوه بر تجربه و ارتباطات مفید در سطوح ملی، دارای مسئولیت مستقیم نظارتی با دستگاه های زیرساختی عمرانی کشور است

مهندس احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان و دبیر کمیسیون عمران مجلس است. وی در مجلس شورای اسلامی و در وزارتخانه های مهم کشور دارای ارتباطات موثر و مفیدی است و افزون بر آن بواسطه نقش محوری در کمیسیون عمران، با اکثر وزارتخانه ها و نهادهای عمرانی و زیرساختی کشور دارای ارتباط کاری مستقیم می باشد.این ظرفیت در کنار روحیه ای دلسوزانه و پرانگیزه باعث می شود از دقایق ابتدایی زمین لرزه ، دیدارهای خود در فرامرزان را رها کند و در سایه خوش حضور یابد. تماس های مکرر و متعدد با مسئولین کشوری و استانی از جمله رئیس قوه مقننه، و حضور در کنار موکلان غمگینش که جان همشهریانشان و کاشانه خود را یک شبه نابود شده می بینند، هم مرحمی بر آلام و درد های آنان است و هم در تسهیل روند خدمت رسانی نقش موثری داشته است که تا امروز نیز شاهد نتایج آن هستیم. همچنین ایجاد ارتباط وثیق و کارساز میان دستگاه های حاکمیتی، خیرین و نیروهای مردمی در مرحله بازسازی منازل مردم می تواند از عهده نماینده مردم در مجلس برآید. رصد منظم شرایط روستاها و شهرهای آسیب دیده و پیگیری مداوم اخذ تسهیلات و امکانات دولتی برای آنان نیز از دیگر فعالیت های این روزهای نماینده مردم است.

استقرار فرماندهی و تشکیلات ارشد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و منطقه پنجم ندسا در مرکز و غرب هرمزگان

به روایت اکثر حاضران در منطقه زلزله زده، عمده ترین حضور نیروهای امدادی و پشتیبانی مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. این نیروها علاوه بر حضور بخش های فنی و مهندسی و پشتیبانی، در تامین غذا مایحتاج روزانه مردم این منطقه فعالیت گسترده ای داشته اند. بنابر گزارش یکی از خبرگزاری ها روستاهای زلزله زده به ۳ قسمت میان ۳ سپاه نیروی دریایی، قرارگاه مدینه منوره و سپاه امام سجاد هرمزگان تقسیم شدند تا روند خدمت رسانی به آنها از جمله در تامین مایحتاج، آواربرداری، استقرار کانکس و نهایتاً بازسازی با نظم و سرعت بیشتری انجام شود. در واقع عمده ترین دلیل حضور موثر این نیروها رامی توان استقرار تشکیلات فرماندهی این نیروها در سطح استان دانست. سردار تنگسیری فرمانده کل نیروی دریایی سپاه، سردار مارانی فرمانده قرارگاه مدینه منوره، سردار عظمایی به عنوان فرمانده منطقه پنجم و سردار سالاری فرمانده سپاه امام سجاد تقریباً هر روزه در میان زلزله زدگان شخصاً حضور داشته و پیگیری برنامه های امدادی می پرداختند. از طرف دیگر امکانات پشتیبانی و فنی این نیروها در نزدیکی محل وقوع زلزله مستقر بودند و به سرعت خود را به منطقه رساندند. این خدمت رسانی محدود به خود روستای سایه خوش یا اطراف آن نبوده، به طور مثال در ساعات نیمه شب وقتی به یکی از روستاهای دورافتاده منطقه دواب دژگان به نام دم گیرز رفتیم، مردم اعلام می کردند چند دقیقه قبل برای ما از سپاه نان و غذای گرم آوردند و از این حیث کمبودی نداریم. این ظرفیت بزرگ حالا در بخش های استقرار کانکس، آواربرداری و در نهایت بازسازی منازل مردم نیز نقش محوری را ایفا کرده و می کنند.

وسعت نسبتا محدود و جمعیت کم اکثر روستاهای آسیب دیده

وقتی مناطق زلزله زده را بررسی می کنیم در می یابیم منطقه ای که دچار آسیب جدی از زلزله شده اند، از سایه خوش تا کورچی، اگرچه پراکندگی وجود دارد اما از وسعت و جمعیت به نسبت زیادی برخوردار نیستند. از طرفی به جز در سایه خوش و گنایی، در بقیه روستاها زیربنای خانه های تخریب شده، بالا نبوده است. این امر می‌تواند در مرحله نهایی امدادرسانی یعنی بازسازی منازل مردم، به عنوان یک فرصت در نظر گرفته شود. تجربه زلزله و بلایای طبیعی در کشور طی سال های اخیر به ما نشان می دهد اگر ضعفی هم وجود داشته بیشتر در مرحله بازسازی خود را نشان داده است. اما امروز با ظرفیت های ذکر شده و با وسعت و تعداد خانوار نسبتا معدود این منطقه، این فرصت وجود دارد که اتفاقاً با مدیریت نیروها و امکانات توسط استانداری و ستاد بحران بعنوان محور عملیات، در مرحله بازسازی اقدامی ماندگار از جانب مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی به یادگار بماند و به عنوان یک تجربه قابل ذکر در آینده مورد استناد قرار گیرد.

 ظرفیت بزرگ خیرین و نیروهای مردمی در غرب هرمزگان

منطقه ما به دیار خیرین و نیکوکاران نیک اندیش شهره است. دیار مردمانی که حس مشارکت و همدلی در میان آن ها موج می زند. امروز اگر سری به مناطق زلزله‌زده بزنیم در کنار تمام فعالیت هایی که اشاره شد، حضور قابل توجه سمن ها و نیروهای مردمی از روستاها و شهرهای مختلف غرب هرمزگان و جنوب فارس را می بینیم که درحال کمک به همنوعان، رصد شرایط و برنامه ریزی برای کمک به مردم زلزله زده هستند.

درواقع اگر کانالیزه کردن کمک ها و ایجاد ارتباط با این خیرین ممکن باشد، می توان به فعالیت های دولت و دستگاه های حاکمیتی امتیاز مشارکت حساب‌شده خیرین را نیز افزود تا مرحله بازسازی به شکلی بهتر و زمانی کمتر سپری شود.

.

با بررسی همه نکات فوق به یک نتیجه مشخص می رسیم: نهادها و دستگاه های دخیل در امر امدادرسانی هرکدام به تنهایی از ظرفیت بالای ایفای نقش مستقل برخوردارند. حالا در صورتی که همانند این روزها با محوریت استاندار پای‌کار و عملیاتی هماهنگی میان دستگاه ها تداوم یابد، می توان امید داشت مرحله نهایی یعنی بازسازی منازل مردم نیز با عملکردی مطلوب از جانب مجموعه دستگاه ها و با مشارکت حساب شده مردم و خیرین پشت سر گذاشته شده و علاوه بر ثبت اقدامات ماندگار پس از زلزله جان فرسای بخش مهران شهرستان بندرلنگه، شاهد تقویت سرمایه اجتماعی و جلب هرچه بیشتر رضایت عمومی باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.