کد خبر : 1252
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1390 - 14:35

مدیرمجتمع دینی منطقه بستک : فشار به یک کارمند اهل سنت بخاطر حفظ عقایدش , زیبنده نظام نیست

مدیرمجتمع دینی منطقه بستک : فشار به یک کارمند اهل سنت بخاطر حفظ عقایدش , زیبنده نظام نیست

به گزارش جناح آنلاین شیخ محمد بویه , مدیر مجتمع دینی منطقه بستک در سخنانی که در اجتماع اخیر معتمدان , علما و نخبگان اهل سنت منطقه ابراز شد , تاکید کرد : زيبنده نيست كه در نظام جمهوري اسلامي اگر كارمندي بدون اهانت به كسي عقايد مذهبي خود را كه در اين نظام رسميت

به گزارش جناح آنلاین شیخ محمد بویه , مدیر مجتمع دینی منطقه بستک در سخنانی که در اجتماع اخیر معتمدان , علما و نخبگان اهل سنت منطقه ابراز شد , تاکید کرد : زيبنده نيست كه در نظام جمهوري اسلامي اگر كارمندي بدون اهانت به كسي عقايد مذهبي خود را كه در اين نظام رسميت دارد، بيان مي كند مورد بازخواست و تحت فشار قرار گيرد .

این عالم اهل سنت ضمن برشمردن عقاید حقه اهل سنت و جماعت تاکید کرد : ما در شهرستان بستك زندگي مي كنيم، شهرستاني بالغ بر ۱۲۰ شهر و روستا و جمعيتي بالغ بر ۸۰۰۰۰ نفر و اکثریت قریب به اتفاق اين مردمي كه در اين شهرستان زندگي مي كنند مسلمان و سني مذهب مي باشند. وقتي مي گوييم سني مذهب يعني فرهنگ اين مردم و عقيده آنان نشأت گرفته از فرهنگ و عقيده اهل سنت مي باشد كه براي همگان واضح و آشكار است. همه مي دانند كه فرهنگ و عقيده ي اهل سنت چيست. به عنوان مثال در فرهنگ اهل سنت براي عزاي هيچ كس پارچه سياه نصب نمي كنند و لباس سياه نمي پوشند، سينه نمي زنند و در عقيده هيچ سني مذهبي نيست كه پيشاني بند «يا حسين» بر پيشاني ببندد. گر چه هم كه اهل سنت محبّ حسين مي باشند و او و برادر بزرگوارش حسن (رضي الله عنهم) را سيّد جوانان اهل بهشت مي دانند

مدیر مجتمع دینی ادامه داد : اما از نظر اهل سنت لازمه محبّ بودن، سياه پوشيدن و سينه زدن و پيشاني بند بستن نيست و در عقيده و مذهب او جايي ندارد. اما احترام مي گذارد به مسمانان شيعه مذهبي كه به اين مسايل اهتمام مي ورزند. اين هويّت بايد حفظ شود، هويّت سني بايد حفظ شود، هويّت شيعه هم بايد حفظ شود. اگر ما معتقديم به اينكه در اين كشور مسلمانان سني مذهب زندگي مي كنند و قانون اساسي نيز آنها و حقشان را به رسميت مي شناسد نبايد انتظار داشته باشيم كه يك سني «يا حسين» بگويد و در عزاي او به سينه بزند. سني اين كار را نمي كند چون در عقيده او جايي ندارد.
نه «يا حسين» مي گويد، نه «يا محمد» و نه «يا عمر». عزاداري نمي كند، نه براي پيامبر و نه ابوبكر، نه علي و نه هيچ كس ديگر.

ایشان در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم وحدت , انسجام و آرامش در منطقه گفت : معناي وحدت اين نيست كه همه مثل من فكر كنند و مطابق عقيده من عمل كنند و اگر خلاف آن صورت گيرد مي شود خلاف وحدت . بلكه وحدت يعني احترام متقابل، دوري از تعصّب و توهين و دامن نزدن به مسائلي كه موجب بروز تنش در جامعه مي شود . وحدت يعني دست گذاشتن روي مسائلي كه مورد اتفاق است و فربه كردن آن. پس بايد با دوري از تعصّب و كج فهمي از اسلام، گامي بلند در جهت مصالح نظام و جهان اسلام برداشت.

شیخ بویه ضمن قرائت اصول قانون اساسی و همچنین قانون اساسی تاکید کردند : اصل يازدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي با استناد به آيه ي كريمه ي « إنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» همه مسلمانان را يك امّت معرفي كرده و جمهوري اسلامي ايران را موظّف مي كند تا سياست هاي كلي خود را برپايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد. همچنين اصل دوازدهم نيز تصريح به رعايت احترام مذاهب اهل سنت دارد و بيان مي كند كه آنها در انجام مراسم مذهبي و تعليم و تربيت ديني و احوال شخصيه آزاد و حتي دعاوي مربوط به آن نيز در دادگا ها رسميت دارد. مقام معظم رهبري نيز در فرمايشات خود بيان مي فرمايند: هر كسي وحدت ملي را به بهانه هاي مذهبي از جمله طرفداري از شيعه و سني خدشه دار كند، چه شيعه باشد و چه سني مزدور دشمن است و دشمن اسلام است، چه بداند و چه نداند. ايشان در جايي ديگر بيان مي فرمايند: توهين به نماد هاي اهل سنت حرام است.
بنيان گذار كبير جمهوري اسلامي حضرت امام رحمةالله عليه مي فرمايند: در جمهوري اسلامي همه برادران سني و شيعه در كنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوي هستند و هر كس خلاف اين را تبليغ كند دشمن اسلام و ايران است.

شیخ با اشاره به افتخارات جامعه اهل سنت کشور در فرهنگ سازی جامعه ایران گفت : فعالان ديني اهل سنت همواره به ترويج مفاهيم و ارزش هاي ديني پرداخته و با طي اين مسير بزرگترين خدمت را به نظام كرده اند. مگر نه اينست كه اصلي ترين هدف اين نظام ترويج فرهنگ ديني و بالابردن اخلاق در جامعه كه از چالش هاي بزرگ پيش روي ماست، مي باشد؟ از اين روست كه مي گوييم: اهل سنت بيشترين نقش را در رسيدن به اهداف نظام داشته اند و نتيجه اين تلاش حصول امنيت در مناطق اهل سنت مي باشد. بدون ترديد شهرستان بستك از امن ترين و با اخلاق ترين مناطق كشور مي باشد كه همه اينها، به بركت تلاش در جهت ترويج ارزش ها و مفاهيم ديني به دست آمده است.

او ادامه داد : تاريخ و فرهنگ ايران بيگانه با اين تلاش ها از جانب اهل سنت در قرن هاي گذشته نيست. مگر تاريخ و فرهنگ غني ما وامدار بزرگاني مانند مولوي، سعدي، حافظ، فردوسي، زكرياي رازي و عمر خيام نيست؟ مي دانيم كه همه اينها از بزرگان اهل سنت بوده اند. لذا اهل سنت بيشترين نقش را در ساخت اين فرهنگي دارند كه ما به داشتنش مباهات مي كنيم و ما امروز مي خواهيم باز هم در آباداني اين سرزمين تلاش كنيم تا جهان اسلام بار ديگر از انديشه و نبوغ ايران زمين سيراب شود.

شیخ در قسمتی از سخنان خود گفت : ما بر خود واجب مي دانيم همگان را به حفظ وحدت، دوري از تنش و تعصبات مذهبي توصيه كنيم، چه شيعه و چه سني و اين جزء منهج ماست كه فعالان ديني خود را از هرگونه اعمال و اقوال تنش زا كه وحدت جامعه را به هم مي زند بر حذر داريم و مجددا نيز تاكيد مي كنيم، منابر و مجالس اهل سنت محلي براي پرداختن به اختلافات مذهبي نيست.
در طول ۳۳ سالي كه از عمر پربركت جمهوري اسلامي مي گذرد اهل سنت عملاً نشان داده است كه در مسير مصالح نظام حركت مي كند و هيچ گاه براي نظام و كشور عزيزمان ايران، مشكلي ايجاد نكرده است و حتي اگر از طرف بعضي افراد، إعمال سليقه اي عليه خود ديده است نيز صبوري كرده و وارد اين وادي پر خطر كه خطر آن براي اسلام? و ايران است نشده است.

شیخ بویه در پایان سخنان خود گفت : بار ديگر تاكيد داريم هر كس بر خلاف قانون اساسي و خط مشي بنيانگذار انقلاب و رهبري معظم حرفي بزند و يا عملي انجام دهد، بر خلاف مصالح نظام است و كسي كه مخالف با مصالح نظام حركتي انجام دهد، او ضد انقلاب است.

متن کامل سخنان در : http://www.bastakmd.com/Pages/newsdetails.aspx?ID=150

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۵
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
000ملا فرامرزی000 سه شنبه , ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱:۲۸

سلام بنظرم وضع خوب نیست.روزهای پیش میگن یکی از مسئولان جناح از هیئت عزاداری بستک خواسته که در خیابونای شهرجناح سینه زنی راه بندازن که بنظرم یکی از نشونه های این هست که اینها زیادی دارن به فرهنگ ما تهاجم میکنن.یا چند روز قبل تو یکی از مدرسه ها یه دبیر غیر بومی دانشآموزا رو مجبور کرده که نقاشی سینه زنی بکشن.
اینا همش نشونه خطره و باید هوشیار بود و جلو این چیزها رو گرفت که بنظرم این جلسه شخصیتها و نخبگان بسیار عالی بود. زنده باد افتخار فرامرزان شیخ هنگویه(بویه)!

همراه سه شنبه , ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۳

? باید به جناب شیخ گفت که رازی شخصی غیر مذهبی و علمی است که معرفت دینی را راه دانایی و ازادگی ادمی نمی داند کسی که ادعای دانایی دارد باید شناخته شده سخن بگوید بعد تا زمانی که دین هست و مذهب دشمنی و کینه هم هست تمام جنگ های تاریخ و کشتارهای آن ریشه مذهبی دارد. این? که بخواهیم شیعه و سنی رو با وحدت معنی کنیم جوک اشک اوریست که باید دانست چون این دو مذهب براساس دشمنی باهم بوجود آمدند. معرفت دینی مینای تجربی ندارند و عقاید هستند نه حقایق پس عقایدها و باورداشت ها چون بنا بر پذیرش فرد دارند نه بر واقعیت همگان شمول بنابراین این روند هم هست. بستگی به این دارد که ابزار قدرت دست کی باشد عربستان باشد یا ایران! چرا هیچکس در اینکه اب در صد درجه به جوش می اید اختلاف ندارد چون معرفت علمی ماهیت تاییدی تجربی همگانی دارد اما این که حق با علی بود یا ابوبکر یا در غدیر خم چی گذشت ورایت هرکسی دیگرگونه است.? کاش انرژی مردم ما بجای جنگ مزخرف بر سر یک عده? عرب بادیه نشین (با تاسف) که خون رمز زندگیشون بود پیامبرش هزارتا جنگ کرد وهزاران نفر ادم کشت به فکر علم و دانش و اقتصاد و انسانیت می رفت از خودمون بپرسیم چرا هرگز قهرمان علمی یا ورزشی یا فرهنگی یا تاریخی نداریم . شوپنهاور فیلسوف المانی دین را افیون توده می دانست و اروپا دین رو در دورهای تاریکی خود رها کرد بجای انسان دینی انسان ازاده پرورش داد آزادگی با شرف میاد و ادمای که شرف و آزادگی داشته باشند زیستن کنار هم را زیبا خواهند کرد چرا اسکاندیناوی جرم تا این اندازه پایینه و کیفیت زندگی بالاست چون ادمی خدای خود را در زمین یافت و در سردرگمی اسمانها بدنبال قانون و اخلاق نگشت. میدونم در ذهنت منو هم گمراه میدونی و اماده ی سر از تنم جدا کنی پس بده? شیعه هم اگه زورش رسید سر از تن تو جدا کنه چون قانون مذهب بر کشتن بنا نهاده شده نه بر منطق و گفتگو

علی ر چهارشنبه , ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶

دوست عزیز “همراه”، با اینکه این بحث شما چندان ارتباطی به موضوع صحبت های شیخ بویه نداشت چرا که این بحث بر سر حفظ احترام عقاید بود و بحث شما بر روی درستی یا نادرستی عقاید بود.
اما خلاصه وار باید بگم اینکه ما بیاییم و صورت مسئله را پاک کنیم و اختلافات موجود را با حذف صورت مسئله پاسخ دهیم، با اینکه راه حلی سریع است، اما مطمئنا بهترین گزینه نیست و عواقبی هم خواهد داشت. اما اگر در ریشه یابی که شما ریشه را خود پیدایش این عقاید میابید را در توطئه های دشمنان ( نمیگوییم آمریکا و انگلیس، اما افرادی هستند که واقعا چنین برنامه ریزی هایی در سر دارند ) بیابیم و سوء استفاده آنان از دین و مذهب در حفظ خود پیدا کنیم، می فهمیم که خود دین و مذهب و حتی اختلافات مذهبی باعث پسرفت نمی شود بلکه اگر جلو سوء استفاده ها گرفته نشود، حق با شماست که باعث پسرفت می شود.
ضمنا بحث های علمی با بحث های تاریخی، مذهبی و سیاسی در اکثر موارد کاملا مجزا از هم است و ابزار های متفاوتی هم برای بررسی آن می طلبد برای همین نیز یک عالم در مباحث علمی ابزار لازم را برای علوم تاریخی، مذهبی و سیاسی ندارد و یک عالم تاریخی یا دینی یا سیاسی نیز همینطور در زمینه های علمی. پس بحث های متفاوت، ابزار متفاوت و کارشناسان متفاوت باعث میشود که قیاس ما بین این دو مقوله که فرمودید، در اکثر موارد اشتباه شود. حتی همین منقولاتتان نیز یک بحث تاریخیست که نمیتوانید به این راحتی این حرف ها را زده و بقیه نیز قبول کنند، بلکه باید اهل تاریخ روی این موضوعات بحث کنند.
به هر حال امیدواریم که این اختلافات و مخصوصا سوء استفاده هایی که از دین می شود هر چه زودتر ریشه کن شود تا حتی کسانی که در غرب این تهمتهایی که خود سازنده آن شاید باشند، بیشتر بهانه ای نداشته باشند و نتیجه این کارشکنی هاشان را ببینند.

همراه چهارشنبه , ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶

سخن من بر سر احترام به عقاید در مذهب بود. اما بجای بررسی سطجی رفتار فلان فرد در منطقه ی حاص به چرایی واقعیت رفتاری و دیدگاه های خاص مذهبی پرداخته بودم ماهیت مذهب براساس نفی دیگران در مطلق اندیشی حق بودن خود است کاربرد واژه کافر در دین به چه معناست؟ یعنی کسانی که افکار و اداب مانند ما ندارند کافرند. ایا کاربرد کافر و بدگویی از دیگر دین ها چون یهود احترام به عقیده است. به هرصورت مذهب نوعی تلقین باور بر اندیشه فرد است آنکه در پاکستان و افغانستان انتحاری می کند در عاشورا، هم مذهبی فکر می کند و خود را صاحب حق می داند ودیگر ی را ناحق وهمینطور شیعه خود را حق می داند ودیگران را ناحق. این پروسه رفتار شناختی ماهیت مذهب است. در همین منطقه اگر کسی رفتار دینی عامه را نپذیرد رفتار دینداران جز برجسته کردن القاب برای او و طرد و تحقیر چیزی دیگر هست وقتی کسی خود را معتقد به آزادی اندیشه بداند باید ابزار پی آیند ان را بپذیرد احترام به باورداشت تنها در جامعه ی اتفاق می افتد که دموکرات بوده و برمینای ازاداندیشی بنا نهاده شده باشد ماهیت دین ضد ازاداندیشی است و نوعی فرهنگ استبدادی اجباری با انحصار بازیافت شخصیت فرد در دوران کودکی است. وقتی که تفکر انتزاعی شکل نگرفته دینداران با آمیزش تعصب و رفتار جزم اندیشانه خویش نوعی برتری بینی مذهبی ایجاد می کند و بنای تعصب شکل می گیرد. پس اگر امروز مذهبی در هرجای ابزار قدرت دارد قانون و اخلاق را به سود خود مصادره می کند و این اصل کلی برای هرنوع قدرت دینی و غیر دینی است. ارتباط بین نوشته هام و پاک کردن صورت مساله نمی بینم! در مورد رازی هیج جا سخنی نشانگر نگاه دینی او دیده نشده است بلکه برعکس. اما از انجای که اسلام برپایه شمشیر رونق داشته مخالف ان همیشه سانسور شده انگونه که در دنیای جدید هم اگر کسی فهم متفاوتی پیدا کرد شمشیر ارتداد بر گردنش فرود می اید فرهنگی و سرهنگی نمی شود. اشارات تاریخی زیاد است. اینکه معرفت ها گوناگونند و ابزار خاص خود می طلبد سخن نیکویست. اما بعد از ویتگنشتاین و راسل دیگر فلسفه به طور کل هم تونایی شناخت جهان ندارد چه رسد به سخن دینی که بر پایه باور فرد قرار دارد نه در اشتراک هم گزین تکرار وتجربه. تا زمانی که کسی خود را حق کامل بداند احترامی هم برای دیگر باورها قایل نیست چون کسی که حق است ناگزیر دیگران ناحقند و نگاه خطی به هستی در ذهن مذهب جاریست و همه چیز یا سیاه است یا سفید! در این منطق یا شیعه حق است یا سنی؟ اصلاح طلب یا اصولگرا! مهم شمشیر پرزورتر دست چه کسی باشد همان سخن نیچه قدرت حق است و افسوس دینداران سطحی نگر چه بر این دانای المان تاختند.

vahid پنجشنبه , ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶

اینجا محل بحث های مذهبی نیست، طبق قوانین انجمن تریبون آزاد که در حال حاضر مربوط به شهر و بخش جناح است، این موضوعات تناسبی ندارد و از اصل مطلب دور شده ایم و الان دیگر بحث روی موضوع اصلی تاپیک امکان پذیر نیست.
اما همانطور که “تریبون آزاد” احترام به یکدیگر را جزء قوانین و پیش شرط آزادی بیان قرار داده و امیدواریم که تا بدین جا نیز موفق بوده باشد و هدف ما نیز ترویج نقادی همراه با احترام گذاشتن به یکدیگر ( که موردی از آن احترام به عقاید یکدیگر است ) است و مطالب شما نیز بر این اساس حفظ می شود.
اما لطفا از این به بعد بحث ها را مرتبط با تاپیک و انجمن قرار دهید. برای چنین بحث هایی نیز انجمن مذهبی وجود دارد که می توانید در آن انجمن به انتشار و بحث روی چنین مباحثی بپردازید.
تاپیک به علت دور شدن از موضوع اصلی فعلا قفل می شود.

نظرات بسته شده است.