محمد اصغري افزود: اجراى اين طرح به سرمايهگذارى بالغ بر 650 ميليون يورو نياز دارد كه 15 درصد آن از طريق بودجه دولت و 85 درصد از طريق سرمايهگذاريهاى داخلى و خارجى جدب ميشود كه 5.4 سال زمان نياز دارد.

وي تصريح كرد: طرح جامع ارتباطى خليج فارس شامل چهار طرح بزرگ احداث پل خليج فارس (بين قشم و سرزمين اصلي، به طول تقريبي 2هزار و 600 متر)، توسعه و تجهيز بندر بينالمللي كاوه، احداث راه آهن از بندر كاوه تا اتصال به شبكه راه آهن سراسري در محدوده بندرعباس (به طول تقريبي 70 كيلومتر) و تكميل و احداث بزرگراه زميني از بندر كاوه تا اتصال به بزرگراه سراسري از بندرعباس (به طول حدود70 كيلومتر) است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به مزيتهاى اجراى اين طرح گفت: افزايش درآمد ملي از طريق پذيرش نقش ترانزيتي و مبادلاتي، بهبود بخشيدن به شاخصهاي كلان اقتصادي، اجتماعي و سياسي كشور در قالب يك طرح ملي، ايجاد تحول تاريخي در خليج فارس از حيث صنعتي و تجاري در دوره دولت دهم، مشاركت در طرح پايلوت پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO) از طريق قشم و به عنوان گام نخست و عملي كردن خواسته ديرينه مردم جزيره قشم و ساكنان منطقه براى اجراي پل خليج فارس از جمله مزاياى اجراى اين طرح عظيم است.
اصغري ادامه داد: شبكه جامع ارتباطي قشم با محوريت پل خليج فارس طرحي است كه با تكيه بر چهار پروژه بندر، پل، جاده و ريل در مرحله اول، مسيري را از قشم در كريدور ترانزيت شمال ـ جنوب ايجاد ميكند و در مرحله دوم با احراز نقش انبار بزرگ تجاري منطقه، مركزيت توزيع و پخش كالا (HUB ) را بر عهده خواهد گرفت.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اجراى اين طرح موجب كاهش هزينههاي حمل و نقل حداقل به ميزان 30 درصد و كاهش زمان سير كالا به همين ميزان درصد مىشود.
نظرات