سال تحصیلی جدید فرا رسید...

امسال اداره آموزش و پرورش منطقه جناح حواشی زیادی داشته و دارد. اما جای تاسف آنجاست که این حواشی بر روند آموزشی شهر جناح ( و احتمالا بخش ) آثار نامطلوبی گذاشته که غیرقابل چشم پوشیست.

اگر به مطالب یکی دو سال پیش دقت کنید ( اینجا و اینجا و اینجا کلیک کنید ) در شهریور ماه و یا قبل آن که سال تحصیلی آغاز گردد، مطالبی انتقادی و پیشنهادی خودمان پیرامون وضعیت دبیران و آموزشی جناح رو اداره آموزش و پرورش ( البته تا سال قبل نمایندگی ) مینوشتم ولی امسال واقعا همکاری جناح آنلاین بسیار زیاد بوده و انتقادات خود را مطرح نکردیم تا مسئولین اداره با فراغ بال بیشتری به امور تثبیت اداره بپردازند و این همکاری تا آنجا ادامه داشت که به دانش آموزان لطمه ای نزند.

تابستان امسال از اداره آموزش و پرورش جناح لیست دبیران دو دبیرستان مهم شهر جناح را جویا شدم با اینکه پیشرفتی نسبت به پارسال نداشتیم، اما پسرفتی هم نبود. تقریبا همان لیست گذشته. پس امسال قرار بود با وضعیت سال گذشته ادامه یابد و دوستانی که از من درباره تحصیلشان در جناح یا بستک سوال میکردند، گفتم که جناح وضعیتش مشابه بستک بلکه شاید بهتر باشد.
اما با ابراز تاسف باید بگویم لیستی بود که چندان تطابقی با لیستی که در تابستان ارائه شده بود نداشت. ما هم شدیم راهنما یا راه کج نما به دانش آموزان. ( برحسب اعتماد به لیستی که یکماه پیش گفته شد )

1- قسمتی از گلایه ها به آقای ایرازه ( رئیس سابق اداره آموزش و پرورش منطقه جناح ) انتقال دادیم که یک هفته قبل از بازگشایی مدارس با حکم مدیرکل آموزش و پرورش استان از این اداره رفت و رئیس اداره آموزش و پرورش بندرلنگه شدند. پس دستمان از پاسخگویی نسبت به گلایه هایمان کوتاه ماند.

2- علاوه بر کیفیت آموزش تنها یک مورد از معلمان بود که مشکل اخلاقی داشته و اتهام رشوه گیری متوجه ایشان بوده است ( با شاهد بودن دانش آموزان ) . قرار شد پیگیر شود که متاسفانه مانند دیگر موارد آب از آب تکان نخورد. این موضوع هم ریاست قبلی شاید پیگیر بوده اند که در حال حاضر این مسئولیت را ندارند که بخواهیم پاسخگو باشند. ( البته در زمان نقل و انتقال دبیران ایشان در سمت خود بودند )

3- از جمله مشکلات پیش روی دبیرستان های شرفایی و فرشادی در دبیران ریاضی، فیزیک، ادبیات و شیمی بوده است. که البته با به زحمت انداختن آقای جویبار ( که در حال تکمیل پروژه کارشناسی ارشد خود هستند ) برای درس ادبیات، آقای قائد در نوبت عصر برای دبیرستان شرفایی آن هم برای درس های معدودی تا اندازه ای حل شده و فیزیک دبیرستان فرشادی و... از جمله این مشکلات بودند. آن هم بعد از آغاز سال تحصیلی، جای سوال است که اگر موافقت نمیکردند چه میشد؟

4- موارد ذکر شده بالا تنها قسمتی از مشکلاتی است که ما اطلاع داریم. وگرنه برای دبیرستان های دیگر شهر و بخش جناح و حتی مقطع راهنمایی نیز مشکلاتی وجود دارد، که سال گذشته و سال قبل آن بعد از مدتی از ان با خبر شدیم که به مراتب از دبیرستان ها بدتر بود. ( نمونه در درسهای ریاضی و فیزیک دبیرستان حافظ و همچنین راهنمایی کاظمی ).

5- شاید خیلی ها بگویند اداره آموزش و پرورش امسال برای تثبیت کاملا درگیر بوده است. اما کافیست خود را جای دانش آموزانی بگذارید که امسال امتحان نهایی یا کنکور دارند و ببینید با این بهانه ها در آینده شما تاثیر منفی بگذارد. مدیریت صحیح آن است که بتواند چند کار را همزمان اداره کند. پس فرق مدیریت قوی و ضعیف در چیست؟

6- پنج یا شش سال قبل شاید این بحث ها مطرح نبود دلیل آن این بود که وضعیت معمولا بد بوده است، اما الان هر ساله شاهد پیشرفت بوده ایم و در این میان پسرفت به این اندازه قابل پذیرش نیست و الانه توقع خانواده ها به درستی بالا رفته ( با توجه به نتایج رو به رشد قبولی های دانشگاه طی چند سال اخیر ) و خانواده ها با اعتماد به سال های گذشته فرزندان خود را به مدارس داخل شهر می فرستند.

7- در صورتی که عملکرد ضعیف امسال باعث شود تاثیر قابل توجهی بر روی نتایج مذکور داشته باشد، نه فقط یکسال بلکه دو سه سال ما را به عقب خواهد کشاند. چرا که بی اعتمادی نسبت به مدارس شهر که در گذشته وجود داشت باز خواهد گشت.

8- حرف هایی مبنی تغییر مدیریت در بعضی مدارس و همچنین دبیرانی که بدون برنامه ریزی و دلیل منطقی مطرح شد و حواشی زیادی به وجود اورد و در اخر بدون هیچ تغییری گذشت. یعنی در واقع فقط هزینه بی نتیجه بود ( حالا چه نتیجه خوب چه بد ). در ادامه باعث شد مدیران و دبیران مذکور? نتوانند هیچ برنامه ریزی برای سال بعد داشته باشند و سهم عمده ای از مشکلات به وجود آمده را ناشی شود.

9- در هنرستان تا کنون مشکلاتی وجود داشته که با پیگیری مسئولین خود هنرستان تا حدودی برطرف شده است. یا دوستانی در مورد وضعیت نامطلوب دبستان ها حرفهایی زده بودند که با کمبود نیرو شدیدی مواجه است و با اینکه تعدادی تامین شده اما باز تثبیت نشده است و از کم و کیف آن باخبر نیستیم و فقط اشاره ای کردیم ( شاید این مشکلات از طرح 6.3.3 ناشی شده باشد )

10- بد نیست اداره بیشتر به نظرات دانش آموزان اهمیت داده و در عمل به کار گیرد. متاسفانه مدارس دخترانه بیشتر از طرف مسئولین مورد بی احترامی قرار میگیرند که با توجه به روحیاتشان پیگیر موضوعات نمی شوند ولی خب الحمدلله پسران در پیگیری موضوعات کم کاری نمیکنند. پس بهتر است راههایی برای ابراز نظرات و عملی کردن آنها بدون دانستن شخص دانش آموز وجود داشته باشد.

11- انتظار نداشته باشید حالا که از مدرسه فاصله گرفته ایم، برایمان مهم نباشد ( چون سال گذشته در نقد وضعیت دبیران بعضی ها اینطور برخورد کردند ). من هنوز حتی به مدرسه دبیرستان شرفایی میگم مدرسه خودمون پس با این دید هم نسبت به این مدرسه و دیگر مدارس نگاه میکنیم، پس امیدواریم پاسخگویی به گونه ای باشد که نه تنها ما بلکه بتوانید دانش آموزان این مدارس را قانع کنید.

12- در کلام آخر شاید بد نباشد بگوییم، برخی از این انتقادات شاید متوجه اداره نباشد، که باز درخواست داریم مشخص شود کدام ها و همچنین اگر بعضی از قسمت ها قصور مدیران بوده و نه اداره جناح و شاید عدم همکاری بستک، مشخص گردد و همچنین توضیح داده شود که در قبال آن چه توضیحی از مدیران خواسته اند، فکر کنم حق مردم باشد تا بدانند، مسئولین هم امیدواریم این حق را به مردم بدهند.