تحقیقات آلمان نشان می دهد که کتابهای درسی اروپا به ارائه چهره نادرست از اسلام و مسلمانان می پردازد و افکاری را میان دانش آموزان می پروراند که مولد اسلام هراسی است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نسیج، مرکز "جورج اکت" آلمان اخیرا تحقیقاتی را بر روی کتابهای درسی اروپا و در کشورهای بریتانیا، فرانسه، اتریش، اسپانیا و آلمان انجام داده که طی آن افکار "نژاد پرستانه فرهنگی" را منعکس می کند و اسلام هراسی را ترویج می دهد.
این مرکز 27 کتاب درسی مدارس کشورهای مذکور را تحلیل کرده و به این نتیجه دست یافته است.
این گزارش که به وزارت امور خارجه آلمان ارائه شد، در نوع خود نخستین تحقیقی است که در این سطح در اروپا انجام گرفته است.
"سوزان کروهنرت عثمان"، مدیر این طرح اظهار داشت: در کتابهای درسی اروپا، اسلام یک مذهب قدیمی و کهنه نشان داده شده که قابل استفاده برای اروپای مدرن نیست.
وی یاد آور شد: این نظریه اسلام ستیزی میان دانش آموزان را ترویج می دهد؛ از سوی دیگر کتابهای درسی این کشورها درباره اسلام مبالغه زیاد نادرستی کرده و مانع گفتگوهای سازنده میان تمدن ها با جهان اسلام می شود.
کروهنرت در ادامه افزود: آنچه که اسلام ارائه می دهد کاملا مخالف با آن چیزی است که در کتابهای درسی اروپا درج شده است. در کتابهای درسی اروپا چیزی جزئی از اسلام گفته شده است.
برخی کارشناسان معتقدند نباید مسلمانان را افراد مهاجر غیر اروپایی به شمار آورد و مانع تشریک مساعی اجتماعی آنان شد.
منبع: اخبار جهان اسلام
نظرات