محمد سعید مرسی اولین رییس جمهور مصر است که با انتخابات آزاد به این کسوت رسیده است. او به همراه خود میراثی از دیکتاتورها و فراعنه ایی دارد که زدودن آثار آنها از چهره جامعه مصر , هرچه زودتر نیاز به آغاز دارد و آقای رییس جمهور این را خوب میداند . . . .? ? .
در عکس زیر مقایسه جالبی بین او و دیکتاتور سابق مصر حسنی مبارک انجام شده است.
نظرات
۱۸ تیر ۱۳۹۱، ۰:۴۶armena:
۱۸ تیر ۱۳۹۱، ۲:۳۶abdollah_ahmadi:
۲۱ تیر ۱۳۹۱، ۲:۰۸armena:
حکومت باید ازاد باشه!!!
۲۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۸:۵۵abdollah_ahmadi:
۲۱ تیر ۱۳۹۱، ۲۲:۲۶vahid:
البته اینکه محمد مرسی از حزب اخوان المسلمین روی کار اومده دلیلی بر حکومت اسلامی یا غیر اسلامی نیست. چرا که رئیس جمهور تعیین کننده نوع حکومت نیست. رئیس جمهور که رئیس قوه مجریه است باید سعی کنه به همه اقشار خدمت کنه و چون در مصر عقاید مختلف و متنوعی وجود داره، مطمئنا رئیس جمهور چنین کشوری خودش رو آماده کرده که به همه اقشار خدمت کنه و نه حزب خاصی. چون خود مرسی هم یه جا گفته بود (دقیقا جملش یادم نیست البته ) من الان فقط نماینده حزبم نیستم و رئیس جمهور تمام مردم مصرم. یعنی باید نماینده 60 درصد احزاب دیگر هم باشه.
۲۲ تیر ۱۳۹۱، ۰:۰۱abdollah_abi:
اخوان المسلمون مصر خودش بیش از نیم قرن قربانی استبداد و دیکتاتوری بوده و همین کافیه که حواسشون به لوازم آزادی و مراحل دموکراسی باشه . البته مثالها فراوانه که قربانیان دیکتاتوری هم روی به درکتاتوری آوردن ولی جامعه ی مصر یک جامعه بسیار خاص هستش . از نظر آداب و روابط اجتماعی همیشه این جامعه باعث حیرت دیگران شده . جامعه ایی که بسیار از نظر فکری مترقی هست و از طرفی به واسطه بسیاری از جنبه هایی که در این ملت وجود داره, هر جرقه ایی از درون این مردم بر کل جهان عرب و حتی جهان اسلام اثر زیادی گذاشته? دانشمندان و متفکران مصری از این جمله اند
علاوه بر این بعد مترقی جامعه مصر, چند صدایی در این کشور زبانزد خاص و عام هستش . بسیار جالب هست که ملتی بعد از انقلاب (که معمولا احساسات بر واقعیات سایه میندازه) , در انتخابات ریاست جمهوری حدود 48 درصد به یکی از بازماندگان حکومت سابق رای دادن. این 48 درصد خواهان حکومت سکولار در مصر بودن و جالب اینجاست که توانستن در یه صحنه ی آزاد قدرت خودشون رو به نمایش بگذارند
همه این جنبه ها باعث میشه که حتی انقلابی ترین افراد مسلمان مانند محمد مرسی که رییس جمهور میشوند, بسیاری از نکات رو همیشه مدنظر داشته باشند که مثلا مبادا وقتی که بخواهند مخالفان خود را محدود کنند . چرا؟ چون ثابت شده که مخالفان کم نیستند و محدود کردن آنها یعنی فروپاشی پنهان قدرت حکومتش!
۲۲ تیر ۱۳۹۱، ۰:۰۵farshid.ahmadi:
ولي بايد به راي مردم احترام گذاشت و نبايد راي ملت را زير سوال برد .
۲۲ تیر ۱۳۹۱، ۷:۴۹abdollah_abi:
دوست عزیز در جواب به شما به چند نکته بسنده میکنم:
1- شما توجه داشته باشید که حزب آزادی و عدالت که وابسته به جنبش اخوان المسلمون مصر هستش در ابتدا پیشبینی نکرده بود که توسط دادگاه قانون اساسی مجلس الشعب منحل خواهد شد لذا برای اینکه از اتهام زنی به اخوان جلوگیری کند (اینکه اخوان میخواهد قدرت را قبضه کند) تصمیم گرفت رسما وارد فعالیت انتخابات ریاست جمهوری نشود. اما با انحلال این مجلس که اکثریت آن در دست اخوان و دیگر اسلامگرایان بود, شرایط تغییر کرد.
2- اینکه شرکت نکنند نظر و دیدگاه و تصمیم خودشان بوده, و اینکه شرکت کنند هم نظر و دیدگاه خودشان . حالا شما از کجا این رو تعبیر به بدقولی میکنید؟
3 - اینکه در انتخابات شرکت نمیکردند خود به خود نشانه این بود که اخوان شاید میخواهد روی به فعالیت ها ی پشت پرده و بده بستان سیاسی بیاورد. ولی با شرکت علنی این ظن بد کمرنگ شد.اینکه در انتخابات شرکت کردند نشانه پایبندی شان به اصول دموکراسی بود.
۲۳ تیر ۱۳۹۱، ۱:۴۹armena:
اگه اسلامی بشه که هیچی دیگه!!!همه به زور حجاب و .....میشه ایران خودمون.
۲۳ تیر ۱۳۹۱، ۲:۱۹abdollah_ahmadi:
۲۵ تیر ۱۳۹۱، ۶:۲۵armena:
حالا مه هر چی میگیم شما میگید این اسلام واقعی نیست!
بابا اصلا مصری ها مسلمان نبودن از بعد وارد شده اسلام!!!!
الان دو کشور مصری ادیان مختلف هست
اقای ابی اسلام دموکراتیک دیدی شما جایی؟؟؟؟بگو به من.
۲۵ تیر ۱۳۹۱، ۲۱:۳۶abdollah_ahmadi:
۲۵ تیر ۱۳۹۱، ۲۳:۴۴vahid:
اگه فضولی نباشه بین بحثتون منم نظرم رو بگم. اول اینکه مصری ها از اول مسلمان نبودن، خب ایرانی ها نبودن، عرب ها خودشون هم از اول مسلمان نبودن. اصلا من خودم هم از اول زبون فارسی بلد نبودم. اول به نظرم معنی نمیده.
اما اینکه کشور آزاد باشه، از چه نظر؟ از نظر آزادی عمل یا آزادی بیان. به نظرم آزادی بیان و رای با آگاهی دقیقا میشه دموکراسی. چون این اکثریت عقیده مردمه که اکثریت نمایندگان، رئیس جمهور و... رو انتخاب میکنن پس اگه مردم خواهان مثلا فلان قانون باشن نماینده هاشون هم همون رو تصویب میکنن. ولی اینکه نه، مثلا اکثریت مردم خواهان مثلا خواهان قانون حجاب در حد معقول باشن و نماینده های اکثریت هم تصویب کنن، ولی از طرفی بگن چون کشور آزاده هر کسی هر چقدر میخواد حجاب داشته باشه، یعنی عمل بر خلاف قانون. چرا که آزادی بیش از حد قانون گرفتن آزادی بقیه است. باعث میشه مردمی که خواهان قانونند از زندگی آزادانه در جامعه سالم محروم بشن. امیدوارم منظورم رو گرفته باشید.
حتی در کشور های غربی در هر جایی هر کی هر کی نیست که بخوان از نظر حجاب راحت راحت باشن. بلکه قانون وجود داره که حدش رو مشخص میکنه. خب حالا حد این قانون تو هر کشور متناسب فرهنگ اکثریت مردمه.
و آخرش اینکه مهم اینه که آزادی بیان و رای وجود داشته باشه. آزادی های که با عرف جامعه سازگار نیست، اسمش آزادی نیست به نظرم. آزادی اینه که بشه حرف زد و با توسعه دادن به اکثریت مردم در صورت منطقی بودن اون به صورت قانون اعمال بشه. نه قانونی بذارن بگن هر چی دلت خواست ( این قانون، بی قانونیه. )
۲۶ تیر ۱۳۹۱، ۰:۰۸abdollah_abi:
قرار نیست که نام حکومت اسلامی باشه تا ما بگیم حکومت اسلامیه . من بیشتر به گروه ها و شخصیت های اسلام گرا میسنجم . شما ببین دولت اسلامگرای اردوغان در ترکیه که رسما دارای گرایش اسلام گرایانست, چقدر موفق عمل کرده و یه مثال دیگه هم همین کشور مالزی .
بنظرم ما خیلی اسیر تبلیغات ضداسلامی شدیم. واقعا سطحی نگرانست که ما کل اسلام رو در حجاب و حکم سنگسار خلاصه کنیم و اونم وقتی که حتی در مورد اینا ما اطلاع کافی و دقیق نداریم. خوبه که ما اگه درباره این احکام مشکلی داریم بجای نگریستن از دور و قضاوت با مصادیقی که شاید علی رغم نام اسلامیشون هیچ سنخیتی با "كَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا" نداره. ما همیشه از تندروی آسیب میبینیم و من مطمئنم این ذهنیت وجود داره هم ناشی از دیدن برخی حرکات تند بنام اسلام و مسلمانانه.
تو کشور مصر ادیان مختلف هست مثل بقیه کشورها . ولی دموکراسی یعنی رای اکثریت . قرارنیست ما بگیم رای اکثریت تا وقتی خوبه که مطابق میل ما باشه.? جالب بود برام که اونروز رییس حزب وابسته به اخوان المسلمون در لیبی پس از شکست سنگین در مقابل لیبرال ها, رسما آمد و گفت که ما در روشها و برنامه هامون تجدید نظر خواهیم کرد.? خب اگه اسلام دیکتاتوری میخاد چرا این حرف رو زد این آقا؟
هروقت ما عملکرد یک شخص رو ناشی از اشکال در مرام و ساختار مثلا دین اون شخص بدانیم, نشانه نگرش نادرست خود ماست. شاید اینطور باشد که "اسلام به خودی خود ندارد عیبی, هرآن عیبی که هست ز مسلمانی ماست" . . . .
۲۶ تیر ۱۳۹۱، ۰:۲۲vahid:
این خیلی قشنگ گفتی. هر چی فکر کردم تا اون همه نوشته پست قبلیم رو تو یه جمله خلاصه کنم، پیدا نکردم. اینی که نوشتی دقیقا میشه گفت که حرفایی بود که تو پست قبل گفتم.
یه جا حجاب اجباری عدم دموکراسیه یه جا هم کشف حجاب عدم دموکراسیه ( مثالش در ورزش یا بدتر از اون خیلی دانشگاهها که محجبه رو اجازه تحصیل نمیدن ) - چرا ما فقط اولی رو عدم دموکراسی میدونیم؟ - من نمیگم دموکراسی است یا نه، فقط میخوام بگم باید نیمه پر و خالی لیوان رو همراه هم ببینیم -