از افتتاح مسجد تازه بازسازی شده کاظم جناح مدت کمی می گذرد اما این مسجد به جرگه مساجدی پیوسته است که در بلندگو اقامه نمی کنند.که این موضوع ، موجب نارضایتی اهالی دائم مسجد گشته است.با توجه به اینکه نیمی از اهالی دائم مسجد کاظم جناح از بازاریان و صاحبان فروشگاه هستند نارضایتی آنها منطقی به نظر می رسد.
برخی از دلایل اهالی مسجد،این قبیل مسائل می باشد:
1-با توجه به اینکه اهالی دائم مسجد کاظم جناح عمدتا بازاری و صاحب فروشگاه هستند،تعطیل کردن و رها کردن فروشگاه ها با توجه به فاصله زیاد اذان تا اقامه و ترافیک کاری مردم کار شایسته ای به نظر نمی رسد.همه می دانند که خدمت به خلق الله از عبادات محسوب می شود.
2-با توجه به اینکه این مسجد در شلوغ ترین و پر سروصداترین نقطه شهر واقع شده است حتی برخی از نمازگزاران که در اطراف مسجد یا حتی در صحن مسجد هستند صدای اقامه را نمی شنوند و بخشی از نمازشان را از دست می دهند.
پیشنهاد نیز این است که یا مثل سابق اعلا اقامه نماز در بلندگو انجام شود(حالا اگر شده با صدای کمتر) که حداقل صدای اقامه در صحن مسجد شنیده شود و یا اگر در بلندگو اقامه نمی شود فاصله اذان تا اقامه حداکثر 5 دقیقه باشد تا به محض اذان گفتن نمازگزاران خود را به مسجد برسانند.
همانگونه که در بیت الله الحرام و مسجد پیامبر نیز به همین ترتیب است.
جا دارد علما و بزرگان شهر نسبت به این مسئله اهمیت و یکپارچگی بهتری نشان دهند تا این دست نارضایتی ها به حداقل برسد.
لازم به ذکر است که اکثر مساجد شهر در بلندگوها اقامه می کنند و تنها تعدادی از مساجد هستند که در بلندگو اقامه نمی کنند.و این دوگانگی جای تعجب دارد.
نظرات
۲۶ بهمن ۱۳۹۰، ۲۰:۵۵yousof156:
متاسفانه اسلام سلفی که فرهنگ گوشه گیری و برگشت به عقب از ویژگی های آن به حساب می آید در حال نشر در منطقه ما می باشد.
از دید برخی علمای ما که بسیار بزرگوارند اما این انتقاد بر آنها وارد است همه کارها حرام هست و برخی از کارها حلال است.
اما در تفکر اصیل اسلامی و انسانی همه کارها حلال است مگر برخی کارها که مشکل داشته باشند.
به قول دکتر شیخ یوسف قرضاوی اصل بر مباح بودن است مگر آنکه مشکلی وجود داشته باشد.
شما نگاه کنید برخی از علما با اقامه نماز در بلندگوها بر سر این مشکل دارند که باعث می شود مردم دیر به مسجد بیایند اما غافل از اینکه با اینکار خیلی از نمازگزاران اصلا از نماز خواندن باز می مانند.طبیعی است که کسی که وقت زیادی برای اختصاص به عبادات داشته باشد با شنیدن اذان به مسجد می رود و کسی که وقت کمتری دارد با اقامه نماز به مسجد می رود و نماز می خواند.در هر دو صورت افراد، نماز خود را تمام و کمال می خوانند و هیچ چیز عجیب و غیرطبیعی مشاهده نمی شود.اما وقتی اقامه شنیده نشود و افرادی از نماز خواندن باز بمانند این اشکال دارد.
علاوه بر این اقامه،تقدس اذان را دارد چه بسا خیلی از افراد با شنیدن اقامه به یاد خدا می افتند به سوی نماز می روند و یا حداقل دست از لهو و لعب بر می دارند.برای زنان خانه دار نیز به همین ترتیب،با توجه به دوری آنها از مسجد شنیدن اقامه آنها را به نماز وا می دارد و ....
یا دلیل دیگر آنها این است که در زمان پیامبر اقامه فقط برای نمازگزارانی که منتظر نماز هستند بوده است.اما جای بحث اینجاست که پیامبر خیلی از کارهایی که در زمان ما انجام می شود را انجام نداده اند.حال همه اینکارها اشتباهند.خیر.کاری که پیامبر(ص)به آنها توصیه کرده اند دارای ثواب و کاری که توصیه نشده است بدون ثواب و کاری که نهی شده است دارای عقاب می باشد.حال رسول الله(ص)کجا ما را از این کار نهی کرده اند؟
بحث در این مورد زیاد هست اما نمی توان به همه آنها پرداخت وگرنه این علمای جدیدالورود ما خیلی از کارهای مذهبی را مجاز نمی دانند که همانطور که گفتم متاسفانه کم کردن شعائر و مراسمات مذهبی رابطه مستقیم با ترویج گناه دارد.
۲۸ بهمن ۱۳۹۰، ۳:۱۴دوست:
امروزه دستگاه های رسمی به وفور اعلام میکنند که در مناطق سنی نشین ایران, سلفیت یا در کلمه ایی موهوم "وهابیت" در حال نفوذ است پس شما لطف کنید با انتشار ندادن چنین مواضع ناآگاهانه ایی, به تبلیغات بی پایه و اساس مخالفان سنت و سیرت پیامبر کمک نکنید
در شهر کوچک ما به راحتی میتوان با علما و شیوخ در ارتباط بود پس چه لزومی دارد که ما این چنین به انتقاد بپردازیم؟ شما بروید امامان مسجد حاج احمد و عایشه و ... رو ملاقات نمایید و این صحبتها رو بگویید. البته من هم سعی میکنم برای شما جواب بگیرم از علما
با تشکر
۲۸ بهمن ۱۳۹۰، ۴:۰۷yousof156:
اما تفکر در حال نشر در منطقه ما از هر کجا که سرچشمه بگیرد مهم نیست.مهم کارهایی هست که برای ترویج دین انجام می شود اما متاسفانه نتیجه عکس دارد.اینکه یگویید دستگاههای رسمی،میگویند وهابیت در بین اهل سنت جنوب در حال نفوذ است آنها هرچه دوست دارند بگویند،بگویند به ما ربطی ندارد آنها خیلی چیزها میگویند.ما به آنچه به دینمان لطمه وارد کند واکنش می دهیم کاری نداریم از طرف که باشد.در ثانی وهابیت کلمه موهومی نیست و معنی واضحی دارد.
متاسفانه بین علما و شیوخ ما یکپارچگی لازم وجود ندارد.هر کسی نظری دارد.عمدتا ریش سفیدان،بزرگان و مردم شهر با عدم اقامه نماز در بلندگو مشکل دارند اما چون چند نفر محدود نظرشان غیر از این هست متاسفانه این وضع پیش آمده.
ضمنا تنه صحبت های من جمله ای بود که با رنگ قرمز نوشتم و خیلی هم به آن باور دارم.دوست دارم نظر شما را در مورد آن بدانم.
۲۸ بهمن ۱۳۹۰، ۴:۱۸دوست:
ضمنا بنظر من وهابیت کلمه ی کاملا موهومی هستش . یکی از علمای بزرگ شیخ محمد بن عبدالوهاب رو اومدن سردسته یه مذهب کرده اند و عده ایی را میخواهند وهابی نام دهند درصورتی که ما همه مسلمانیم و پیرو رسول الله و فقه امام شافعی و تمام . محمد بن عبدالوهاب یه عالم اسلامی بوده اند نه چیز دیگری . وهابیت کلمه ایی هست که فقط اختراع شده برا کوبیدن مخالفان مذهبی . شما که میگویید معنای روشنی دارد لطفا برای من معنی کنید
۲۸ بهمن ۱۳۹۰، ۱۵:۱۷yousof156:
۱ اسفند ۱۳۹۰، ۲۱:۴۶armena:
شما تصور کنین که در روز پنج بار اذان میگن و اگر بخوان پنج بار هم اقامه نماز رو اعلام کنن که نشد!!!
یا اگه بخوان بگن هم بهتره صداش خیلی کم باشه
و کلا هم صدای اذان تو مساجد جناح خیلی خیلی بلنده...ماشالا تا بخواین مسجد هست...دیگه نیازی نیست صدای اذان بلند باشه...البته این ربطی یه موضوع تاپیک نداشت...فقط همین جوری یادم اومد!!!