با شروع شهریور ماه و نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی جدید بحث های زیادی در مورد دبیران در میگیرد که سه چهار سالیست این موضوع از مهمترین موضوعات در امر آموزش شهر شده است.
ما هم که همیشه پیگیر این مسائل بوده ایم، امسال نیز به این موضوع خواهیم پرداخت و امیدواریم شما نیز با نظرات سازنده ی خود به همشهریان دانش آموز خود کمک کنید. شما با چاره اندیشی می توانید به روند آموزشی رو به رشد بخش جناح و به خصوص شهر جناح کمک بزرگی کرده باشید.
و اما مقدماتی از تغییراتی در سال های گذشته ...
نمایندگی آموزش و پرورش بخش جناح در ابتدا به ریاست و تیم آقای ناصر شجاعی بوده است و پس از آن با ریاست و تیم تازه نفس آقای ناصر چمن پیرا اداره شده است و همچنان به قوت خود باقیست.
چون قصد ما در این مطلب منحصرا بررسی وضعیت دبیران مدارس شهر و بخش هست، از پرداختن به مسائل دیگر خودداری کرده و ملاک قضاوت ما فقط این موضوع می باشد و نظری جامع در مورد تمام جنبه های آموزشی شهر جناح ارائه نخواهیم داد. لذا خواهشمندیم برداشت ها و نظرات خود را نیز در همین چارچوب در نظر بگیرید.
می توان نمایندگی آموزش و پرورش قبلی را به دو یا حداکثر سه بخش تقسیم نمود که فعلا مناسب می دانیم دو بخش در نظر بگیریم. بخشی روال همیشگی و تکراری و نداشتن هیچ پیشرفتی و نه پسرفتی در زمینه دبیران مدرس در دبیرستان ها و دیگر مدارس.
و وضعیت به همین منوال ادامه داشته و دغدغه اصلی خانواده ها روانه ساختن فرزندان خود به بستک و خب از طرف اداره آموزش و پرورش بستک نیز هیچ اقدامی برای جلوگیری از این رفت و آمد ها صورت نگرفت و الان نیز تفاوت چندانی با گذشته ندارد ( بعید نیست که اداره از این روند خشنود هم بوده باشد! ). پس هر چه بوده از همینجا بوده است.
این دغدغه دیگر عادت شده بود. دانش آموزان تجربی و ریاضی ( مخصوصا دبیرستان پسرانه ) همگی روانه بستک بودند و هر چه خواهش و تمنا از مدیران خود داشتند بی جواب می ماند. البته نمی توان از یک مدیر هم انتظار چنین کاری به صورت 100 درصد داشت در حالی که اداره آموزش و پرورش بستک هیچ تمایلی به این کار نداشته.
اما باز در زمان نمایندگی قبلی و می توان گفت در یک سال آخر حرکت هایی صورت گرفت که خب باز هم نباید این را به حساب نمایندگی آموزش و پرورش قبلی جناح گذاشت. چرا که شاید کوچکترین نقش را ایفا کرده باشد.
این شد که دبیرستان پسرانه که اوج مشکلات از نظر دبیر بود و همیشه کلاس های دوم تا پیش رشته های ریاضی و تجربی یا هیچ کدام یا یکی دو تا کلاس بیشتر راه نمی افتاد و آن هم با کادر مدرسین نه چندان با کیفیت!!! . اما حال می بینیم که اکثر قریب به اتفاق مشکلات قبلی حل شده و حالا از نظر فضای کلاسی تنها کمبود وجود دارد. ( البته در مورد یکی دو مدرسه این موضوع صدق می کند و مدارس دیگر باز با همان مشکلات قبلی دست به گریبانند. )
شروع کی بود؟
این کار از آنجایی شروع شد که گروهی از دانش آموزان اول دبیرستانی با همکاری خانواده هایشان و با پیگیری مدیر مدرسه عزم خود را جزم کردند و با اعتماد متقابل بر این پافشاری نمودند که هر طوری شده باید از نظر دبیر بهترین دبیران را به جناح بیاوریم و کلاس ها را به امید خدا تا پیش دانشگاهی راه بیندازیم. خلاصه شد آنچه شد و خوب هم شد از قضا و خیلی ها انگشت به دهن ماندند !
این شد که مدیر مدرسه با پیگیری های خود و جلساتی گفت و گو با بهترین دبیران شهرستان به گفت و گو نشستند و با جلب رضایت آنان کار کم کم رو به راه شد. اما باز هم تردید هایی بود. مگر می شود دبیری که بستک اینقدر به آنان نیاز دارد را به جناح آورد؟؟؟ ولی چه کنیم که شد!
این بار نه تنها از طرف عده ایی از دست اندرکاران شهر بستک که از جانب عده ایی از همشهریان بعضی انتقاداتی مطرح میشد که تعبیری جز "سنگ اندازی" نمیتوان بدان اطلاق کرد . اینکه بعضی از همشهریان در وضعیت حال حاضر مخارج زندگی مردم پرداخت مبلغ سالانه 1 میلیون تومانی را برای ابراز مخالفت خود مستمسک قرار میدهند جز ساده انگاری و ناآگاهی این دوستان نمیتوان تعبیر کرد . در مقابل فشارهای مسئولین آموزش و پرورش بستک یا پولهای هنگفتی که خیرین فاریاب و کوهیج حاضر به پرداخت هستند یک میلیون تومان زیاد است؟ بعلاوه اینکه با احتساب هزینه سالانه حمل و نقل هر دانش آموز جناحی به بستک و انجام جمعی ساده به این نتیجه میرسیم که پرداخت مبلغ مذکور در مقابل این هزینه سنگین بسیار ناچیز است. یا میتوان انتقاد یا ناآگاهی این دوستان را با پولهای سرسام آور که نه سالانه بلکه روزانه در حال مصرف در دانشگاه آزاد جناح است مورد جواب و تنویر قرار داد . این ها بخشی از دلایلی که صرفا از منظر اقتصادی در توجیه به صرفه بودن این عمل آورده شد و اگر قرار باشد از مناظر دیگر هم بررسی گردد، عاقبت سه چهار صفحه ای به درازا خواهد کشید!
خلاصه این شد که دو دبیر مجرب و بهترین دبیران فیزیک و ریاضی شهرستان به جناح آمدند و حقیقتا هر چه در توان داشتند در آموزش به کار بستند. پس از مهر سال 87 شروع شد...
چون اینکار در اولین قدم های خود بود، با اینکه سال سوم کلاس تجربی در سال 87 برگزار شد ولی برای سال 88 و پیش دانشگاهی دبیرستان نتوانست کلاس برگزار کند. پس کلا دبیرستان شروع کار خود را برای ورودی های دوم دبیرستان سال 87 قرار داده بود و خوشبختانه تا سال پیش تمام کلاس ها برگزار شد و امسال یعنی سال 90 اولین کنکوری های دبیرستان سر جلسه کنکور حاضر شدند.
در مهر ماه دو سال قبل ( یعنی سال 88? ) ریاست و کادر نمایندگی عوض شد و خب چون تمام برنامه ریزی های دبیران قبل از مهر ماه باید انجام می شد عملا نمایندگی? فعلی کار خود را برای پیش دانشگاهی می توانست اعمال کند. مختصرا بگوییم نمایندگی فعلی همکاری بیشتری با مسئولین دبیرستان داشت و کاملا محسوس بود و برای سال پیش دانشگاهی اقدامات قابل تقدیری انجام داد. از جمله آن بهبود وضعیت رشته ادبیات و جذب دبیر کمکی برای سال اولی ها در درس ریاضیات و کلا همکاری بیشتر با دبیرستان باعث شد کادر دبیران تکمیل تکمیل شود مگر موارد جزئی و به جرئت می توان گفت یکی از بهترین کادر دبیران شهرستان، دبیران دبیرستان شرفایی جناح است.
اما حال که دبیرستان شرفایی همینطور رشد می کند و امسال نیز مطمئنا برنامه هایی دارد، باید در نظر گرفت که نباید از دیگر دبیرستان ها و حتی مدارس ( ابتدایی و راهنمایی) غافل شد. (البته در این میان، دبستان هایی مثل دبستان توحید نیز بسیار پیشرفت های خوبی داشته که بعدا جداگانه بررسی خواهد شد).
مطمئنا اینجاست که سوال پیش می آید: چه پیشرفتی در دیگر مدارس شاهد بوده ایم؟
به طور کلی پیشرفت هایی را شاهد بوده ایم اما نه آنچنان که انتظار می رفت. مخصوصا که سال قبل رشته تجربی کاملا از دبیرستان شرفایی به علت کمبود فضای کلاسی، به دبیرستان حافظ انتقال داده شد و انتقادات دانش آموزان تجربی را نیز باید در نظر گرفت.( چرا که اینان به این امید در جناح مانده اند که مانند گذشته با همان دبیران در دبیرستان شرفایی که شروع کرده اند به اتمام برسانند و در سال آخر نه تنها با همان دبیران به اتمام نرساندند بلکه برای مدتی طولانی بدون دبیر فیزیک به سر می بردند که برای جبران برنامه ای بسیار فشرده صبح و بعد از ظهر برای فیزیک استفاده شد.) اما اگر دبیرستان حافظ نیز توسط مدیر دبیرستان با همکاری نمایندگی کیفیت آموزشی خود را ارتقا داده بود این انتقال کلاس ها مشکلی نداشت و دانش آموزان لطمه ای نمی دیدند. دبیرستان فرشادی هم با وجود استفاده از دبیران مرد باز هم مشکلاتی در کادر دبیران خود داشته است. اما باید گفت دبیرستان های حافظ و فرشادی چندان رشدی نداشته اند که بتوان نام آن را پیشرفت گذاشت. چند تعویض در دبیران که اوضاع چندان تغییری نکرده و دانش آموزان تقاضای بهبود وضعیت فعلی را دارند و در بسیاری از دروس واقعا ضعف کیفیت تدریس از خود دانش آموزان شنیده ایم و کاملا هم مستند هست. در مدارس راهنمایی هم برای مثال وضعیت دبیران اسف ناک بوده که مجال گفتن آن نیست.
پس جا دارد وضعیت سال تحصیلی پیش رو ( 90-91 ) را از آموزش و پرورش جناح جویا شد. امیدوارم نمایندگی در صورت داشتن برنامه ای برای این دبیرستان ها و حتی راهنمایی ( مثلا راهنمایی کاظمی ) را قبل از شروع سال تحصیلی برای ما توضیح دهد. البته خود ما هم پیگیر خواهیم بود. شما هم اگر مطلع هستین، در نظرات خود منتشر کنید. منتظر نظراتتان هستیم و امیدواریم بحث خوبی با موشکافی مسائل در پیش داشته باشیم.
نظرات
۹ شهریور ۱۳۹۰، ۴:۴۶دانش آموز:
۱۰ شهریور ۱۳۹۰، ۱۴:۵۸دانش آموز2:
چطور انتظار دارن سال بعدش پایه ریاضی دانش آموزا خوب باشه؟
۱۱ شهریور ۱۳۹۰، ۴:۵۶شسشس:
۱۱ شهریور ۱۳۹۰، ۱۸:۴۸دانش آموز2:
۱۱ شهریور ۱۳۹۰، ۲۰:۵۳dd:
۱۱ شهریور ۱۳۹۰، ۲۳:۰۳کدخدا:
۱۲ شهریور ۱۳۹۰، ۳:۰۹vahid:
اول اینکه نمی شه گفت ببینیم چی پیش میاد!!! - وگرنه این مطلب بلند بالا رو برای چی نوشتم؟
دوم اینکه هدف از اینکه این مطلب رو در تریبون آزاد قرار دادیم، اینه که اگه اشتباهی در نوشته های من هست، شما تذکر بدین.
از دوستان هم تشکر به خاطر اظهار نظراتشون.
۱۲ شهریور ۱۳۹۰، ۶:۳۲همشهری:
۱۲ شهریور ۱۳۹۰، ۷:۴۸بیکار:
۱۵ شهریور ۱۳۹۰، ۱۶:۵۲مخالف:
مسئولین دارند زحمتمیکشن و با سیاهنمایی شما مشکلی پیش نمیاد
۱۵ شهریور ۱۳۹۰، ۱۷:۳۳وحیـد:
دوست عزیز شما با این عصبانیتی که نوشتین، معلومه چقدر سنگ کسی رو به سینه نمیزنین? :)
ضمنا ما پاچه خوار کسی نیستیم ولی به گفته ای نمک نشناس هم نیستیم.
همچنین قابل توجه شما اینکه انجمن "تریبون آزاد" برای همین ایجاد کردیم که هر کسی نظر خودش رو بده. البته انتقاد سازنده نوشته بشه نه توهین و... که نوشته های توهین آمیز و بی ربط صد در صد حذف میشن.(به قوانین انجمن "تریبون آزاد" مراجعه شود)
من سعیم رو بر بی طرفی گذاشتم و بیشتر شرح ماوقع رو نوشتم تا اینکه بیام و قضاوت کنم و حالا اگه به نظر شما جانبدارانه این مطلب رو نوشتم، بفرمائید تصحیح کنید. ضمنا اون مسائلی که از نظر شما من سیاهنمایی کردم رو شما لطفا شفاف سازی کنید. من تمام چیزها از اقدامات مسئولین دبیرستان شرفایی، نمایندگی و مشکلات موجود نوشتم و برای تمام اینها مثال آوردم و مصداقی وارد شدم، ولی شما با یک حرف کلی و بدون هیچ مثالی همه رو انکار می کنید. چه کسی این حرفها را قبول خواهد کرد؟
۱۶ شهریور ۱۳۹۰، ۴:۱۹ایا:
۱۶ شهریور ۱۳۹۰، ۱۶:۵۲بیا:
اگه فکر همه مثل شما بود احتمالا جناح تا الان کلا نابود شده بود . این چه روشیه که کسانی که از یک محل رفتند باید کاری به اونجا نداشته باشند؟
اتفاقا نظرات دانش آموزان یک مدرسه که فارغ التحصیل هستن بهترین میتونه باشه چون با سرد و گرم آشنایی دارن . خصوصا وقتی که این دانش آموزان در مدرسه شرفایی به اتفاق مدیرشون عامل موفقیت دبیرستان بودن لذا بیشتر از هر کسی حق اظهار نظر دارند . اینها میتونن موفقیت دبیرستان شرفایی رو با ارائه نظراتشون به بقیه مدارس جناح انتقال بدن
من مطمئنم اگه الان همین وحید میومد و از نمایندگی یا دیگر کسان و ادارات تعریف و تمجید میکرد و قاعده ی "گل و بلبل بودن همه ی امور" رو ترویج میداد چه بسا مورد تشویق هم قرار میگرفت . ولی چه کنیم که امور لنگان لنگان حرکت میکنه
۱۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰:۲۷مهمان:
۱۸ شهریور ۱۳۹۰، ۸:۴۰مجانی:
قطعا دبیران برای حضور در جناح دلیلی جز پول ناچیزی که اخذ میکنند دارند . ضمنا کسی که منکر علاقه شخصی دبیران برای حضورشان در جناح باشد , از امور بی اطلاع است .
بهترین کادر آموزشی شهرستان طی سالهای قبل در دبیرستان شرفایی جناح مستقر بوده چنانکه نتیجه آن را نیز در نمونه شدن این دبیرستان در سال قبل دیدیم . زنگ افتخار برای بهترین دبیرستان شهرستان در دبیرستان شرفایی زده شد . پس کادر آموزشی دبیرستان شرفایی اگر بهترین هست نتیجه ایی هم داده
۱۹ شهریور ۱۳۹۰، ۱۶:۳۴خبردار:
دبیران محترمی که میان جناح بیشتر از روی علاقه شخصی است البته مردم جناح هم ناسپاس نیستند و این علاقه ایشان را با اندک محبتی پاسخ میدهند تازه امسال اگه نتایج کنکور را مشاهده کنی حتی یک نفر از بستک یا کوهیج و گوده نداشتیم همه از جناح و بخش جناح بودند
۱۹ شهریور ۱۳۹۰، ۱۸:۳۰جومونگ:
۱۹ شهریور ۱۳۹۰، ۲۲:۳۱رسا:
این همه پول حیف و میل میشه، اگه این پولا خرج دانش آموزا بشه، هر چقدر که نتیجش خیلی هم شاخ نشه، ولی باز خیلی خوبه.
۲۰ شهریور ۱۳۹۰، ۱:۰۵anveh:
۱۷ مهر ۱۳۹۰، ۳:۴۴علی:
۱۷ مهر ۱۳۹۰، ۴:۲۱علی:
۱۷ مهر ۱۳۹۰، ۲۳:۳۷یکی از اولیا:
۱۸ مهر ۱۳۹۰، ۳:۰۹باحیا:
چطور است که وقتی با زحمت آقای مربوطی دبیرستان شرفایی به موفقیت میرسد افتخارش همه مال ناصر چمن پیرا هست ولی وقتی قصوری در دبستان رخ میدهد مسئولیتی برای آقایان وجود ندارد؟
مشکل این است که نمایندگی همیشه عادت داره که نان به نرخ روز بخوره . یعنی اگه قصور باشد مسئولیتی ندارد ولی اگر که افتخاری پیش بیاید کل مسئولیتش را میپذیرد? ???
۱۸ مهر ۱۳۹۰، ۱۷:۲۴ولی دانش آموز:
۱۸ مهر ۱۳۹۰، ۲۱:۰۲ممد:
ضمنا اگه نمایندگی مسئولیتی نداره، پس سعی كنه، جایی كه به نفعشه هم خودش رو قاطی نكنه تا ما واقعا قبول كنیم وظیفش كه نیست هیچ، نقشی هم نداشته
۱۸ مهر ۱۳۹۰، ۲۲:۰۸اینجا:
۱۹ مهر ۱۳۹۰، ۱۸:۱۶ممد:
۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۱۲:۱۷کدخدا:
ثانیا در این مطلب بحث بر سر وضعیت دبیران شهر بوده است که بحمدلله امسال با تلاش مجدانه مسئول آموزش و پرورش و مدیران و سایر دست اندکاران مشکل خاصی نداریم
ثالثا باید از زحمات همه مسئولان تشکر کرد و مطمئنا امر آموزش و پرورش به گونه ای است که یک نفر به تنهایی نمی تواند آن را اجرا کند و مانند بدن انسان که از مغز فرمان می رسد و عمل انجام می گیرد و این فرمان مغز هم ناشی از عواملی مانند بدن انسان و محیط می باشد در امر آموزش و پرورش نیز بدین گونه عمل می گردد مثلا وزیر بخشنامه می نماید به مدیر کل و مدیر کل به مدیر شهرستان و مدیر شهرستان به مدیر مدارس تحت پوش و مدیر به معلم و اما چرا وزیر این بخشنامه راداد مطمئنا معلمی مشکلی را مشاهده نموده که آن را به مدیر مدرسه گزارش می دهد مدیر مدرسه به مدیر شهرستان و مدیر شهرستان به مدیر کل و مدیر کل به وزیر و. . .? و بدین ترتیب است که آموزش و پرورش شکل می گیرد البته قصد فلسفه بافی ندارم ولی منظورم این است که همه چیز را نباید به گردن یک نفر انداخت همه مسئولین دارند زحمت می کشند
در اینجا هم تشکر میکنم از آقای چمن پیرا که در زمینه ارتقا نمایندگی به اداره زحمات فراوانی کشیدند .