۸ام دى ۱۳۸۸، ۱۳:۳۵
رضا شاكري امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با بيان اينكه در سالهاي اخير در راستاي بهبود وضعيت حمل و نقل ريلي هرمزگان گامهاي مهمي برداشته شده است، اظهار داشت: عمليات اجرايي ريلگذاري پروژه خطوط دوم بافق ـ بندرعباس به طول 613 كيلومتر آغاز شده كه با بهرهبرداري از آن ظرفيت حمل و نقل ريلي از 16 ميليون تن به 40 ميليون در سال افزايش مييابد.
وي افزود: محور بافق ـ بندرعباس از سال 73 كه بهرهبرداري از آن آغاز شده تاكنون به صورت يك خطه جابهجايي مسافر و حمل و نقل بار از مبادي تخليه و بارگيري محموله كالا را بر عهده داشته است.
مديركل راه آهن هرمزگان با بيان اينكه اين اداره كل تاكنون توانسته عنوان پر درآمدترين دستگاه از لحاظ تناژ بار حمل شده از ميان اداره كل راه آهن كسب كند، بيان داشت: احداث راه آهن بافق ـ بندرعباس تاثير قابل ملاحضهاي در شكوفايي سه استان يزد، كرمان و هرمزگان داشته است.
وي افزود: براي ريلگذاري خطوط دوم محور بافق ـ بندرعباس هزينهاي بالغ بر 6 ميليارد و 500 ميليون ريال براي هر كيلومتر برآورد شده است كه عمليات روسازي خط دوم در ايستگاه راه آهن بافق ـ گلگهر ـ قرهتپه ـ كهه به طول 375 كيلومتر در حال بهرهبرداري، ايستگاه راه آهن كهه ـ چاهتر ـ تزرج به طول 55 كيلومتر از مرحله آزمايش نهايي و ايستگاه راه آهن تزرج ـ بندرعباس به طول 183 كيلومتر در سالهاي آتي اجرايي ميشود.
شاكري با اشاره به اينكه احداث خط دوم بافق ـ بندرعباس در افزايش تردد قطارها حائز اهميت است، اظهار داشت: به دليل روند رو به رشد حمل و نقل و كندي تردد قطارها در اين محور، احداث 305 كيلومتر از خط دوم در دستور كار قرار گرفته است كه در سالهاي آينده مورد بهرهبرداري قرار ميگيرد.
وي افزود: احداث راه آهن بافق ـ بندرعباس موجب تسريع در تخليه كالا در بندر شهيد رجايي به عنوان بزرگترين بندر تجاري كشور شده و قطبهاي مهم معدني همچون سنگ آهن گل گهر سيرجان، چغارت بافق، چادر ملو و مس سرچشمه و مراكز مهم صنعتي را به شبكه ريلي و حمل و نقل بار متصل كرده است.
مديركل راه آهن هرمزگان از جابهجايي بيش از 715 هزار مسافر در هشت ماهه نخست امسال توسط خطوط ريلي استان خبر داد و اظهار داشت: در هشت ماهه امسال 715 هزار و 488 مسافر به وسيله 13 هزار و 718 دستگاه واگن به مقصد تهران، بندرعباس، اصفهان، مشهد و بالعكس جابجا شده كه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 5/4 درصد رشد داشته است.
وي افزود: ميزان حمل و نقل كالا در هشت ماهه امسال 8 ميليون و 339 هزار و 828 تن بوده كه با 126 هزار و 990 واگن جابهجا شده كه به منظور اطلاع رساني به صاحبان كالا با همكاري واحد فناوري اطلاعات تمام امور مربوط به مسير و حركت قطار مكانيزه شده است.
شاكري با اشاره به كابل كشي فيبر نوري در محور بافق ـ بندرعباس به طول 613 كيلومتر اظهار داشت: مرحله نخست عمليات اجرايي اين پروژه در ايستگاه بافق ـ احمدآباد به طول 308 كيلومتر با اعتباري بالغ بر 10 ميليارد ريال آغاز شده كه تا پايان سال آينده به بهرهبرداري ميرسد.
مديركل راه آهن هرمزگان در پايان اتمام ريل گذاري خط دوم ايستگاه راه آهن تزرج تا بندرعباس، برقي كردن محور بافق به بندرعباس، اتمام پروژه كابل كشي فيبر نوري سيرجان ـ بندرعباس، بالا بردن كيفيت سيستم مخابراتي و علائم الكتريكي، راهاندازي و افزايش قطارهاي برنامهاي براي كاهش زمان مسير محموله را از مهمترين اهداف و برنامههاي پنج ساله حمل و نقل ريلي عنوان كرد كه در دستور كار راه آهن هرمزگان قرار دارد.
منبع : فارس
وي افزود: محور بافق ـ بندرعباس از سال 73 كه بهرهبرداري از آن آغاز شده تاكنون به صورت يك خطه جابهجايي مسافر و حمل و نقل بار از مبادي تخليه و بارگيري محموله كالا را بر عهده داشته است.
مديركل راه آهن هرمزگان با بيان اينكه اين اداره كل تاكنون توانسته عنوان پر درآمدترين دستگاه از لحاظ تناژ بار حمل شده از ميان اداره كل راه آهن كسب كند، بيان داشت: احداث راه آهن بافق ـ بندرعباس تاثير قابل ملاحضهاي در شكوفايي سه استان يزد، كرمان و هرمزگان داشته است.
وي افزود: براي ريلگذاري خطوط دوم محور بافق ـ بندرعباس هزينهاي بالغ بر 6 ميليارد و 500 ميليون ريال براي هر كيلومتر برآورد شده است كه عمليات روسازي خط دوم در ايستگاه راه آهن بافق ـ گلگهر ـ قرهتپه ـ كهه به طول 375 كيلومتر در حال بهرهبرداري، ايستگاه راه آهن كهه ـ چاهتر ـ تزرج به طول 55 كيلومتر از مرحله آزمايش نهايي و ايستگاه راه آهن تزرج ـ بندرعباس به طول 183 كيلومتر در سالهاي آتي اجرايي ميشود.
شاكري با اشاره به اينكه احداث خط دوم بافق ـ بندرعباس در افزايش تردد قطارها حائز اهميت است، اظهار داشت: به دليل روند رو به رشد حمل و نقل و كندي تردد قطارها در اين محور، احداث 305 كيلومتر از خط دوم در دستور كار قرار گرفته است كه در سالهاي آينده مورد بهرهبرداري قرار ميگيرد.
وي افزود: احداث راه آهن بافق ـ بندرعباس موجب تسريع در تخليه كالا در بندر شهيد رجايي به عنوان بزرگترين بندر تجاري كشور شده و قطبهاي مهم معدني همچون سنگ آهن گل گهر سيرجان، چغارت بافق، چادر ملو و مس سرچشمه و مراكز مهم صنعتي را به شبكه ريلي و حمل و نقل بار متصل كرده است.
مديركل راه آهن هرمزگان از جابهجايي بيش از 715 هزار مسافر در هشت ماهه نخست امسال توسط خطوط ريلي استان خبر داد و اظهار داشت: در هشت ماهه امسال 715 هزار و 488 مسافر به وسيله 13 هزار و 718 دستگاه واگن به مقصد تهران، بندرعباس، اصفهان، مشهد و بالعكس جابجا شده كه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 5/4 درصد رشد داشته است.
وي افزود: ميزان حمل و نقل كالا در هشت ماهه امسال 8 ميليون و 339 هزار و 828 تن بوده كه با 126 هزار و 990 واگن جابهجا شده كه به منظور اطلاع رساني به صاحبان كالا با همكاري واحد فناوري اطلاعات تمام امور مربوط به مسير و حركت قطار مكانيزه شده است.
شاكري با اشاره به كابل كشي فيبر نوري در محور بافق ـ بندرعباس به طول 613 كيلومتر اظهار داشت: مرحله نخست عمليات اجرايي اين پروژه در ايستگاه بافق ـ احمدآباد به طول 308 كيلومتر با اعتباري بالغ بر 10 ميليارد ريال آغاز شده كه تا پايان سال آينده به بهرهبرداري ميرسد.
مديركل راه آهن هرمزگان در پايان اتمام ريل گذاري خط دوم ايستگاه راه آهن تزرج تا بندرعباس، برقي كردن محور بافق به بندرعباس، اتمام پروژه كابل كشي فيبر نوري سيرجان ـ بندرعباس، بالا بردن كيفيت سيستم مخابراتي و علائم الكتريكي، راهاندازي و افزايش قطارهاي برنامهاي براي كاهش زمان مسير محموله را از مهمترين اهداف و برنامههاي پنج ساله حمل و نقل ريلي عنوان كرد كه در دستور كار راه آهن هرمزگان قرار دارد.
منبع : فارس