رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نظرات تعدادی از جوانان دغدغه مند و صاحب نظران جناح درخصوص راهکارهای رونق اقتصادی شهر
#1
با توجه رایج بودن گسترده شبکه های اجتماعی نظیر واتساب،تلگرام و امثال آنها و نقش مهم آنها در طرح دغدغه های مردمی برآن شدیم تا بخشی از دل مشغولی های مردمی را از فضای مجازی واتساب به سایت منتقل نماییم تا نظرات و راهکارهای مفید و سازنده ای که از جانب مردم و گاها مسئولین ارائه می شود موضوعیت بهتری پیدا کند.
بر این اساس بخشی از نظرات و راهکارهای تعدادی از جوانان که در گروهی واتسابی به نام "جوان دغدغه مند" گرد هم آمده اند و به طرح مسائل و مشکلات شهر می پردازند را به اشتراک می گذاریم.{لازم به ذکر است درصورتی که نظرات جامع و مفید و ریشه داری  درفضایی به غیر از گروه مذکور نیز منتشر شود می تواند به این تایپیک اضافه شود}

یکی از مباحث مهمی که اخیرا در گروه مذکور به شور گذاشته شد راهکارهای تحرک و رونق اقتصادی شهر می باشد که در خطبه های گذشته نمازجمعه بدان اشاره شده بود و در مطالب گذشته جناح آنلاین نیز به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته بود.


در ادامه نظرات این جوانان و صاحب نظران را ترجیحا بدون ذکر نام و با اندکی ویرایش از نظر می گذاریم...


1-چندی قبل در مورد رونق اقتصادی جناح مطلبی در سایت جناح آنلاین نگاشته شد که اگر موافق باشید در این خصوص به تبادل نظر پرداخته شود

2-احداث راه خور جناح تنها راه نجات جناح از رکود اقتصادی است

3-قطعا راه یکی از پارامترهای توسعه پایداره و همه از احداث راهی مثل راه خور استقبال خواهند کرد اما انتظار نداشته باشیم که به قول بعضی ها شق القمر نمایدبزرگنمایی در هر امری و همچنین عدم تحقق اون موضوع در آینده موجب سرخوردگی و یاس اقتصادی و اجتماعی خواهد شد

4- سلام،نكته اي را كه پيرامون قضيه راه خور و بحث هاي دوستان در اين مورد در گروه، به ذهنم ميرسه عرض ميكنم.

بنظر شما جناح درحال حاضر چند درصد از جمعيت اطراف ازجمله فرامرزان و هرنگ و كوخرد و فارياب و اهل و زين الديني و پسبند و... را به خودش جذب كرده؟!

چرا دچار عدم واقع گرايي بشويم در قضيه راه خور و ادعا كنيم نه تنها راه حل مشكلات جناح در اين راه خوابيده، كه تنها راه حل است؟

راه خور به جهات مختلفي قابل توجه و توجيه است.

ولي اينكه كسي مدعي باشد با احداث اين راه نه تنها مشكل اشتغال جوانان حل خواهد شد، كه درامد انان افزايش خواهد يافت و سطح عمومي زندگي مردم بهتر خواهد شد، تحليلي بسيار غير واقعي و خوشبينانست.

مگر ما جناحي ها چه تعداد از روستاهاي اطراف مان مشتري و مراجعه كننده جذب كرده اييم؟!  مگر احداث راه ارتباطي به لامرد، چه جمعيتي را به سوي ما گسيل داشت؟!

روستاهاي اونطرف راه خور كه جمعيت قابل توجهي هم ندارند، چه تضميني هست به جناح بيان براي كارهاشون و جوانان جناحي رو از مشكل بيكاري نجات بدن و درامد مردم را اونقدر افزايش بدن ؟!؟!


5-ما اگر اتوبان تهران-قم را هم برامون احداث كنند و در رفتارهاي اجتماعي و اصول روزمره كار و معيشت مان تغيير و تحولي رخ نده، هيچ معجزه اي انطور كه برخي دوستان انتظار دارند رخ نخواهد داد.


6- در مورد راه خور عرض شود به عنوان یک راه استراتژیک و سوق الجیشی که از امنیت کامل برخوردار است و موجب کوتاهی راهیابی به دریاها و مناطق آزاد میشود که بار ترانزیتی مسافر و کالا به طور شدید در جناح افزایش پیدا می کند تا حدودی سبب افزایش مشتری برای کارهای خدماتی می گردد ولی ایجاد اشتغال به آن صورت که فکرش رو می کنید هم نمی کند ولی از نظر سیاسی شهر جناح اهمیت ویژه ای پیدا می کند و میتوان یا ایجاد بازارچه مرزی بر رونق اقتصادی افزود

7- سلام .نظرات دوستان در مورد راه خور خوندم ولی نمیدونم شاید کمی اطلاع ندارید . میتونید از مغازه داران خدماتی بپرسید که ایا از طرف بیخه وار روند مثبتی بر بازارشان با وجود راه خاکی و صعب العبور داشته یا نه ... من به شخصه چون چند سال تو مغازه بابام بودم دو سه ساله خودم مغازه دارم خیلی چیزا  رو لمس کردم که میتوان بازار خوبی چنان چه راه خور باز شود راه اندازی می شود

8-در مورد بازار جناح متاسفانه ما خودمان خودمان تحریم کرده ایم....همیشه میگویم ارده جناح از لحاظ کیفیت به یقین میتوانم بگویم دو برابر کیفیت ارده جاهای دیگر می باشد ولی باز چرا سر سفره من جناحی ارده اطراف گذاشته و خبری از ارده جناح نیست ؟  چرا دوغ اطراف بیشتر از دوغ جناح تو جناح فروش داره ؟ متاسفانه خودمان تعصب برای بازار داخل نداریم . از سوی دیگر بحث سر قیمت هاست . دوستانی که شاکی هستند که قیمت ها گرانه من در حیطه کاری خودم که تجربه داشتم یک سری توضیحات میدم . برخی از همشهریان میرن لار قیمت موتورسیکلت سیصد تا چهارصد هزار تومان ارزان تر از جناح و بستک میفروشن و همه تعجب مبکنند که چرا اختلاف قیمت به این بزرگی است. ولی به عنوانی کسی که نیمچه تجربه ای در این راستا دارم عملا کلاه برداری است و ما به خیالمان ارزان تر خرید میکنیم! حال چرا ؟  میری لار میگه فلان موتور دو تومن من تو جناح دارم میفروشم دو و چهارصد به فرض مثال . خوب هر کی باشه در وهله اول بازار جناح رو مقصر میدونه ک اختلاف قیمت ان هم چهارصد هزار تومان ! ولی بعدا متوجه خواهی شد که نه تنها قیمت ها فرقی ندارد بلکه به ضرر هم میشود (بخاطر حمل )

حال چرا ان اختلاف قیمت به وجود می اید و به قولا تو دام میفتند ؟

موتور هایی که در منطقه بستک کلا فروخته میشه با بیمه و خرج سند و... ( قیمت تمام شده اش)  برای مشتری است ولی در لار قیمت فقط قیمت موتورسیکلت است و هزینه بیمه و خرج سند و ... جداگونه طی چند مرحله برداشته میشه و ما از اول اختلاف قیمت میبینیم ولی متاسفانه یک بازی بر سر ما در می اورند و ما بدون آن که تحقیق کنیم فکر میکنیم ارزان تر است!

البته موضوع دیگری هم که هست مردم ما میرن از هنگویه خرید می کنند که من به شخصه خیلی خیلی مخالف هستم .بله یک کاسب کار در شهر جناح خیلی هزینه هایش بیشتر از روستاهای اطراف است. از اجاره بگبر تا مالیات و عوارض شهرداری پول برق که گران تره و اصلا تو فلان روستا همشون دست فروشی کنار خیابون انجام میدن که هیچ گونه هزینه ای ندارند . کمی هم بازاریان رو دریابیم که هزینه ها نسبت یک شهر با یک روستا خیلی متفاوته .

خیلی  قیمت ها هم ما چقدر زود گول میخوریم . کیفیت نصف با درصدی ارزان میخریم از غریبه . به طور مثال درب های آلمینیومی برای حمام و ... که گاها با دهتن و ایسوزو تو سطح شهر میبینیم و چه بازاری دارند ماشاالله !  اختلاف قیمت چند در صدی مردم عقل و هوششان به هوا میرود !  ولی این قضیه هم دلیل خاص خودش دارد . تنها کافیست یک بار این درب ها رو از نزدیک لمس کنید و بروید سریعا در یکی از کارگاه های درب سازی المینیومی . کیفیت  از زمین تا اسمان فرق است. ما تنها قیمت ها مد نظر گرفته ایم  و کاری به کیفیت نداریم ...


9- یادمه یه پیرمرد از روستای زین الدینی بعد از خرید تو مغازه شریفی اومد تو مغازه ام و خرید کرد بعد اشاره ای به من و بازریان روبروی مغازه ام کرد گفت شما یک نعمت هستید برای مردم خودتان . گفتم چرا ؟  گفت همین که شما موتور فروشی دارید ،  یافلانی که وسایل برق کشی میفروشد یا اون ور تر موبایل برای راحتی مردم است و مردم نمیخواهند برای خرید ساده ای مانند شیر اشپزخانه مسافرت دو ساعته ای انجام دهند و به راحتی تو شهر خودشون انجام میگره ،  همه و همه یک نعمت و یک اسایش و راحتی برای مردم است . همیشه به فکر اوردن اداره هستیم که مردم نرن بستک بخاطر طی کردن مسیر ولی کسی نمیگه جناح فلان صتف نداره یا فلان صنف ضعیفه و مردم دارن برای خریدشون مجبورن برن تا فلان جا خرید کنند

10- یک نکته دیگری هم که به ذهنم رسید اگر ما همکاری کنیم بازار جناح پر رونق تر شود ،  مثلا روبروی مغازه من ساعت فروشی هستش که اگه مثلا ساعت فروشی مشتری از غریبه جذب نماید نا خود اگاه تاثیرات مثبت بر دیگران نیز دارد . مثلا یکی میاد ساعت بگیره میبینه یه موتور فروشی روبروشه واسه من خوب میشه اون ور تر میره مغازه حمزه دو تا بستنی میخوره واسه حمزه خوب میشه یعنی اگه یه کاسب کار موفق بشه ناخود اگاه چند تای دیگه هم موفق میشن کا سودش میره به جیب همشهریانمون . ولی اگه به فکر تضعیف بازاریان باشیم  تاثیر ان بر کل مجموعه میشه

11- برادر عزیز حرف شما درست ولی  در بعضی موارد از جمله کارهای فنی در جناح که کیفیت و سلیقه خیلی فرقه ولی در مورد اجناس و کالا های که با مارک و مدل مشخص از داخل و خارج از شهر میخریم تفاوت زیاد است هر فرد باید اول بفکر کیسه خودش باشد چون آخر ماه یا فرداش شرمنده زن و فرزندش نشود یک مثلا برایت می آورم من ماهی ویر کیلوی 11هزار از بازارچه خریدم بعد که به خانه رسیدن یکی از دوستان زنگ زد ماهی فروش هنگوی ماهی ویر داره می فروشه 8هزار تومان الا یک کارگر که عیالوار است با پول سه کیلو می تونه چهار کیلو ماهی ببره خونه . البته خود خریده بود و کیفیتش هم خوب بود



به شخصه خرید کالاهای ضروری رو از جناح ترجیح میدم چون اگر نقد هم نخرید میتونید قرض گرفته یا هم اگر در شهر خودمون بگردید می بینید که قیمت مغازه ها متفاوته خصوصا در میوه فروشی پس باکمی حوصله میتونید از همین جا خرید کنید بدون مشکل خاصی البته راجع به ماهی راست گفتن و تفاوت زیاده درسته اینجا اجاره میدن ولی نباید فرق معامله در این حد باشه

12-بسياري از مردم از اغراق، عدم واقع بيني، تشويش و بزرگنمايي رنج برده و مي برند.

در بسياري موارد در شهر و منطقه ي ما بواسطه ي عقب ماندگي هاي گوناگوني كه وجود دارند، بصورت مقطعي، موردي و مكرر احساسات مردم و حب كم نظير ايشان نسبت به خانه و خاكشان مورد سوءاستفاده قرار گرفته و بعدها نيز بزرگوارانه بر طريق صلح و صفا و مسامحه قدم گذاشته اند.

اما بگفته ي نلسون ماندلا اين بخشيدن، نشانه ي فراموشي نيست و نبايد باشد!

البته اين نظر دادن ها جز براي خير و صلاح شهر و مردم مان نيست. اقلا بنده در بحثم دوسه مورد تجربي را ذكر كردم، و از اونها نتيجه گرفتم كه علي رغم نظر برخي عزيزان كه راه حل مشكل اقتصادي را در راه خور ميبينند، طبق تجربه ما حتي از كساني كه وابستگي سياسي به جناح دارند هم نتوانستيم مشتري جذب كنيم. چه برسد به بيخه كه وابستگي سياسي و اداري و تقسيمات كشوريهم ندارند

البته طبيعتا هميشه تا حدي  جناح در راس مراودات و مقصدها هست، ولي نه در حد رفع مشكل اقتصادي مردم، و نه در شرايطي كه ما از درون تحولي بوجود نياوريم

13- عرض سلام خدمت مدیر و اعضای گروه امید است تشکیل این گروه مایه ی خیر و برکت برای شهر باشد . موضوعاتی داریم از قبیل احداث راه خور،زمین جوانان ، تغییرات کالبدی و هندسی شهر ، روابط اجتماعی فرهنگی و سیاسی ، آسفالت کوچه و معابر ، آب مدیریت ها و... مسلما احصا یکایک این موضوعات و پرداختن به آنها باعث اطاله کلام خواهد شد و باید در فرصت مناسب طرح و مورد بررسی و تجزیه   تحلیل قرار گیرد بنابراين بنده اولين موضوع يعني احداث راه خور را بررسي مينمايم . بعضي از دوستان گروه اعتقاد دارند كه تنها راه برون رفت از ركود اقتصادي شهر احداث راه خور ميباشد . بنده اظهار مينمايم اين تفكر تك بعدي اشتباه محض بوده و طراح اين موضوع بنا به سليقه جناحي و حزبي چنين موضوعي را مطرح مينمايد . نفس احداث راه خور تفكر مثبتي است ولي چنانچه شهري بدون زيرساخت هاي مناسب بخواهد با اتكا به يك عامل از وضعيت موجود خارج شود تفكر باطلي است كه هيچگاه منتج به نتيجه نخواهد شد. مثال بارز آن روستاهاي بندري ما ميباشد كه از ابتداي وجود بر كنار ساحل بوده و هنوز هم با همان حالت بدوي و سنتي به سر ميبرند. به نظرم عواملي از قبيل نيروي انساني ماهر و كارامد ، برخورداري از مبلمان شهري مناسب، جاذبه هاي خاص گردشگري،تفكرات مثبت نسبت به مهمانان ورودي،ارزاني و وفور اجناس،وجود آثار فرهنگي و تاريخي و ساير فاكتورهاي مورد نياز ميتواند باعث رشد و توسعه ي اقتصادي گردد. موضوع ديگر اينكه متاسفانه به هر علت و سبب احداث اين راه تاكنون محقق نشده كه ورود به اين مقوله باعث ايجاد سوء تفاهم ميگردد. بنابراين به اين مقدار بسنده مينمايم و باز هم جاي تاسف دارد كه بعضي از اعضاي گروه ها در خصوص احداث راه خور دست به يك بزرگ نمايي زده اند هنگامي كه در يك مقطع زماني بخش ناچيزي از اين راه تسطيح گرديد تبليغات فراواني صورت گرفت . بنده تصميم گرفتم از نزديك ميزان پيشرفت كار را ببينم اقدامات بسيار ناچيز بود . اگر اشتباه نكنم اداره  راه و شهرسازي نيز چندان مسئوليتي در قبال آن بر عهده نگرفته و اعتبارات  لازم براي اتمام اين راه نيز معلق و درهواست در حالي كه در شهر اقدامات قابل توجهي در جهت جاذبه دار نمودن شهر صورت گرفته و يا درحال انجام است كه آن دوستان با سكوت معنادار خود سعي در مكتوم و مستور نمودن آن كرده اند . اقداماتي كه هر تازه واردي را به تحسين واميدارد. نقش خير و عوامل دست اندركار به كلي ناديده گرفته شده است. اين جانب قطع و يقين دارم اين ديدگاه جسارتا يك سونگرانه در آينده اي نه چندان دور بر همگان آشكار خواهد شد . حداقل انتظار اين است كه عدالت و نصفت در بيان و كتابت رعايت شود تا اشتهاي ارسال پيام در اين گروه و گروه هاي ديگر تقويت گردد. با تشكر قادري

14- سلام.می خواستم درباره ی متن آقای قادری نظری بدهم ازدید من کارهایی که در شهر انجام شده است بسیار جای تقدیر و خسته نباشید دارد بدون هیچ گونه شکی ولی درباره ی راه خور به نظرم ما اکثر فاکتورها را برای داشتن این راه داریم چرا که  که در آن طرف راه زیرساخت چندانی وجود ندارد حتی شهر بزرگی مانند لنگه

با این راه کمی هم که هست روزانه افرادی به منطقه خودمان و شهرمان برای خرید می آیند من از کاری پدری ام می گویم که مغازه هایی که در آنجا وجود دارد بیشتره خریدشان از منطقه خودمان است که اگه این راه باز شود بسیار مفید خواهد و بنده دیدم بسیار مثبت است و به نظرم بهتر است درگیر جناح گرایی نشویم چون ما را به انحراف می کشد که اصلا جالب نیست و پیشنهاد می کنم همه پشت هم باشیم تا این راه هر چه زودتر باز شود نه اینکه با ناامیدی با این مساله برخورد کنیم

15- به نظر من هیاهویی که الان بخاطر راه خور تو این چند روز شده ،  سخنان خطیب جمعه و بحث اقتصادیست. به نظر من برای تاثیر راه خور بر اقتصاد از کاسب کاران قدیم پرس و جو شود که آیا تاثیر دارد یا نه جواب به واقیعت نزدیک تری خواهیم شنید . راه خور به نظر شخص بنده راه بسیار مفیدی در تمامی موارد خواهد بود نه تنها فقط و فقط بحث اقتصادی . از فرودگاه بندرلنگه گرفته  تا سواحل دریا تا ایمنی راه نسبت به گردنه و راه موجود و.. و... و... هزاران که همه و همه تاثیر دارد . من تعجب بعضی ها هستم که چرا به این راه چشم ناامیدی دارند

16- پیشنهاد میکنم لطفا متن آقای شهردار را با دقت بیشتری بخوانید،  ایشان نگفتن که راه خور خوب نیست بلکه گفتند در کنار آن زیرساخت های دیگر را باید تقویت کرد، من با نظر ایشان موافقم چون راه خور بهفرض داشتن بودجه به این زودی ساخته نميشود ولی میتوان از جنبه های دیگر به پیشرفت شهر کمک کنیم

17- کسی با ساخت زیرساخت مخالف نیست بسیار هم به جاست و باید هر چه بیشتر به زیرساخت ها پرداخت ولی به موازات اون راه هم باید پیشرفت کند تا به سرانجام برسد از طرفی اصلا بحث کارهای عمرانی و فرهنگی و ... شهر با راه از نظر تامین بودجه ربطی به هم نداره که چه بهتر که در هر دو راستا فعال باشیم

18- یکی از مهم ترین راه های ترقی و توسعه یک شهر یا منطقه راه است نمیدانم مقایسه جناح با روستاهای کوچک لب دریا درست است یا نه شهر جناح سرشار از خلاقیت صنعتی تجاری ... که لازمه توسعه اقتصادی یک شهر است میباشد.همیشه خود را باید  با شهر های بزرگتر و توسعه یافته مقایسه کرد نه چند دهات کوچک  چند مثال بزنیم لار که امام خطیب جمعه مثال زد  حساب کنید چند دستگاه مینی بوس و منی بار و وانت باز شهرستان بستک  طرف اوز گراش و خنج که هیچ وابستگی سیاسی چ مذهبی با خودمان ندارند سرازیر میشن حساب باشما بعد تا قبل از این که راه فرامرزان به اهل لامرد باز بشه روزانه چقدر مردم فرامرزان از جناح خرید میکردن همه نوع تجارت داشتیم ، مثال بزرگتر دبی،، دبی اول راه دخل و خرجش  ورود تجار ملل مختلف را به دبی اسان کرد فرودگاه های مجلل درست کرد اسکله جبل علی درست کرد بعد بگیم راه خوب نیست

19- با سلام تعدادی از دوستان متوجه منظور من نشدند خواهش میکنم با دقت بیشتری مطالعه فرمایند. فقها میگویند اثبات شی نفی ماعدا نمیکند و مصداق آن این است که اگر از زیرساخت های شهری صحبت میشود به معنای نفی راه خور نمیباشد. پس از ارایه ی نظرات جمع بندی نموده و مطالب را ارسال خواهم نمود . از برادر عزیزی که تذکر فرمودند تشکر میکنم .

عجالتا قیاس بین جناح و روستاهای بندری قیاس مع الفارق نیست چون هر دو زیستگاه انسان است مضافا اینکه نوشته را گزینش نفرمایید همانگونه که عرض کردم پس از ارایه کلیه نظریات پاسخ خواهم داد.قادری

20- اگر مقصود ما ميزان بهره ي اقتصادي و اجتماعي جناح از قبل ايجاد يك مسير مطمئن و خيلي خوب مثل راه خور باشد، ميتوانيم ان روستاها را با روستاهاي اطراف خودمان مقايسه كنيم

شما نگاه كنيد بدليل ضعف در ساختارهاي مختلف جناح كه بايد موجب جذب افراد و گروه ها به شهر شود، بمحض احداث راه ارتباطي به دهشيخ و لامرد، فرامرزان نه تنها براي كارهاي روزمره كه حتي گويا براي برخي ملاحظات سياسي به سمت لامرد متمايل شد. اين يعني ضعف ما و بستك. درواقع راهي كه ما دالان سرازير شدن مسافر ميديديمش، برعكس شده. يعني قيف وارونه!

حالا چه تضميني هست كه راه خور مان اينگونه نشه؟!

معمولا قيف وارونه اولين نتيجه ي نامطلوبيست كه ميتواند در اوج خوشبيني، بوجود بيايد

21- فکر نکنم در جناح کسی وجود داشته باشه که با احداث راه خور مخالف باشه قطعا تمام مردم جناح به اهمیت راه خور واقف هستند اما اهمیت واقعی و نه بزرگنمایی های صورت گرفته در این چند سال که هر کسی بر ای منفعت شخصی این راه را بازیچه قرار داده مطلبی دیگری  که در خصوص راه خور باید بهش توجه بشه اینه که ساخت راه خور به چه قیمتی قطعا هر چیزی قیمتی داره و قیمت راه خور قطعا بازی با احساسات و صداقت و سرمایه های جوان جناحی نیست جوانی که تا حالا بسیار بسیار برای این راه هزینه داده ، هزینه های مادی غیر قابل بازگشت ، و بازیچه شدن های مکرر


22- راه خور به تنهایی نمی تواند پیشرفتی را به ارمغان بیاورد.در حال حاضر راه خور برایمان نوید بخش ترقی و ایجاد مسیر هموارتری برای آبادانی است.اما این همشهریان و مسوولین هستند که با بهره گیری از فرصت های احتمالی در آینده می توانند اشتغال، درآمد و توسعه ی پایدار را ایجاد کنند و نه صرفا راه.

اگر از هم اکنون به فکر ایجاد بازارچه ها(همانند دهشیخ)و اماکن خدماتی (مثل بیمارستان و ...)و کارگاههای ارائه دهنده خدمات فنی(مثل تعمیر وسایل نقلیه و کارگاه های درب و پنجره و ...) باشیم، بعد از احداث راه میتوانیم جمعیتی  را به سمت جناح بکشانیم و اشتغال بیشتر و طبع آن درآمد زایی نمود.


23- الغرض : در رابطه با راه خور عرض میشود باید از دو جنبه به موضوع پرداخت گذشته ی نامعلوم و آینده ناپایدار . در گذشته نامعلوم که بحث هزینه و عدم ثبت و . . .  که همچنان در هاله ای از ابهام است در بحث آینده هم همه صد درصد به این واقفیم که راههای ارتباطی یکی از مهم ترین زیرساخت های ( معنی زیرساخت یا شالوده و اساس نیاز یک منطقه یا جامعه که در بعدهای مختلف تعریفی از آن ارائه می شود ) منطقه است و وجود یک راه مناسب خصوصا راه به دریاهای آزاد امتیاز بزرگی است خصوصا برای شهر جناح که فاقد منابع خاص اقتصادی و صنعتی است پس یکی از راههای رونق دادن به شهر ایجاد همین راه است و اگر جاههای دیگر پیشرفت نکردن دلیل بر عدم پیشرفت ما نیست چون جناح از نظر نیروی انسانی دارای پتانسیل بسیار بالایی است یکی دیگر از کارهای اساسی که باید صورت بگیرد تقسیم زمین جوانان ابتدا به صورت طولی و سپس عرضی شهر است که هم از مهاجرت  نیروی انسانی جلوگیری می کند و هم سبب بزرگ شدن شهر می گردد چیزی که بعضی با آن مخالفند . یکی دیگر از راهها هم به نظر شخص بنده افزایش محل های تجاری و جذب سرمایه گذار و تربیت نیروی فنی متخصص است . همچنین شهرداری جناح باید به دنبال یک درآمد پایدار مثلا یک سنگ شکن و یا کارهای بزرگتری بوده تا نگرانی دا.ین درآمد نداشته باشد .


24- درقدم اول برای خود شهرمون باید امکانات و وسایل مرتبط برای ایجاد سرمایه گذاری به وجودبیاریم.

دربخش های مختلف الان اگر رجوع کنیم میبینیم کمبودهایی احساس میشه مثل نبود نیروی کار ماهر در زمینه مکانیک ماشین که جوابگوی منطقه باشه.مسافر داره میاد داخل شهر مکانی برای اسکان آن نیست.

یکی از عوامل رکود بازار در جناح هم به نظر من گرانی بعضی از اقلام مایهتاج زندگی مردمه که بیشتر به روستاهای مهاجر میروند.

بازار خرید مردم الان شده لار. قشم. دهشیخ.پس نتیجه میگیریم مردم از ارایه خدماتی که در خود شهر صورت میگیره راضی نیستند.

به دلایل مختلف.


25- راجع به نگاشته شهردار محترم جناح من دو نکته دارم :

اولا با گفته های کلی ایشان موافقم اگر کسی با یکسونگری تنها مولفه پیشرفت شهر جناح را راه خور دانسته  اشتباه کرده است اگر کسی از حمایتهای  موثر و ذیقیمت خیر معروف جناح حاج منصور  از شهرداری جناح غفلت کرده به خطا رفته همانطور که اگر فضای پاکیزه شهر جناح را با مرکز شهرستان مقایسه کنیم گویا جناح مرکز شهرستان است و بستک تابع

اما از دیگر سو هر نوع تلاش در کاهش اهمیت راه استراتژیک خور برای جناح و حوالی آن ظلمی به واقعیت است من مصرم که در شرایط امروز موثرترین چشم انداز پیشرفت شهر جناح تکمیل راه خور است .بر طبق یک قاعده کلی هر نقطه ای که آنجا مردمان بیشتری عبور کنند قابلیت توسعه بیشتری دارد برای همین هم گفته اند زیربناترین ساختار توسعه هر کشوری سیستم حمل و نقل آن کشور است از مکه عصر پیامبر بگیرید تا دبی و ترکیه امروزی

راه خور نه تنها مردم جناح را به دریا می رساند بلکه مردمان منطقه جنوب را از طریق"جناح" به دریا متصل می کند و هم مردمان انسوی کوه را از طریق شاهراه "جناح" به استانهای مجاور وصل می کند بنابراین هم تراز نمودن راه خور با سایر مولفه های پیشرفت جناح به نظرم دور از انصاف و گم شدن در لابلای دعواهای جناحی  و "جناحی" است.حسن پیشه ور پور . شورای اسلامی کهتویه

26- دوستان نظر شما در مورد تشویق و سرمایه گذاری بر روی جوانان مستعد جهت رفتن به کلاس ها و دوره های فنی در زمینه های مختلف چیه ؟ایا امکان داره چنین حرکتی ایجاد بشه یا سرمایه گذاری در این قسمت به صرفه است .


27- به نظرم تو مبحث توسعه شهرمون باید توسعه پایدارو مدنظر قرار بدیم تا به صورت پایدار وهمه جانبه با یه آهنگ و سرعت متعادل به پیشرفت برسیم ره صدساله رو یکشبه نمیشه رفت.باید همه جنبه ها درنظر گرفته بشن


28- اتفاقا به شورا پیشنهاد دادم که قبلا از اینکه دیر بشه کاربری زمینهای لب بلوار ورودی جناح تا پمپ بنزین تغییر دهند و با هزینه خیلی کم یا به بصورت قسطی از مسکونی به تجاری تبدیل کنند

می تونند برای اینکه مردم استقبال کنند به مدت یک سال هر که ساخت و ساز در آن منطقه شروع کرد هزینه تغییر کاربری ازش نگیرن

خوبیش هم به اینه که هنوز اونجا هیچ خانه ای ساخته نشده و اگه خانه  ساخته بشه دیگه جر پشیمونی چیزی نداره چون از اول بلوار تا آخر دیگه فقط مثل زندان دیوار داریم

29-دوستان به نظر شما چطوره شورا و شهرداری برای تشویق صاحبان زمین های بلوار ورودی بسته های تشویقی بذاره؟ مثلا تا یک یا چندسال عوارض نگیره



30- سلام . اگر بلوار ورودی شهر تا پمپ بنزین مثلا مغازه باشه باید بلوار رو بزرگتر کرد پنها رو منظورمه...پارکینگ هم باید در نظر گرفته بشه

31-برای پارکینگ و فضای سبز احتمالا استفاده از زمین های بلااستفاده دکل های فشارقوی مقدور باشه

32- برای اقتصاد شهر و بهبود اوضاع ،  خودمان چشم به نیرویی از بیرون دوخته ایم ولی در داخل هیچ گونه تعصب و اتحادی دیده نمی شود. به طور مثال همیشه و همیشه خرید های قرضی مخصوص همشهریان شده و آیا این که مغازه دار پولش دستش بگیرد یا نه الله و اعلم .و خرید های نقد مخصوص غریبه ها شده است.

قضیه ی دیگری هم که هست که میگویند علف دم خونه سهار است هم مصداق خودمان شده ... همیشه بارها و بارها گفته ام که چرا خودمان ارده و پشمک جناح که  انصافا از لحاظ کیفیت و طعم با دیگرسازنده ها از زمین تا اسمان فرق معامله است چرا ما نیروی خودی رو رها کنیم و سود و نفع را به جیب یک غریبه بریزیم و همشهریمان قدرت پیشرفت و توسعه را ازش بگیریم. متاسفانه فریب تبلیغات شده ایم که تعصب جناحی بودن که هیچ حتی طعم و مزه خوش تر نیز رها کرده ایم ...

البته مثال ها بسیار زیاد است ولی در راس همه کارها من همیشه تاسف میخورم

خودمان در جذب خودمان مانده ایم چه انتظاری داریم بتوانیم دیگران را جذب کنیم ...

33- در مورد مسئله نسیه به نکته خیلی خوبی اشاره شد که فکر کنم به صورت کاملا مستقیم با توسعه کسب و کار ها رابطه داره.اینجا خیلی صحبت از دهشیخ یا لار یا جاهای دیگه شد.من شاید اطلاعاتم کامل نباشه ولی تصور نمیکنم هیچ کدوم از اینا حتی ده درصد جناح توش بازار نسیه انقد فراگیر شده باشه.من فکر میکنم واقعا یک فکر جدی باید درباره مسئله نسیه بشه وگرنه مغازه ساختن خالی به طور مثال در ورودی شهر چه فایده ای داره وقتی یک کاسب میبینه پس فردا که کار و کاسبی راه انداخت نصف پولش گرو مردمیه که نسیه اجناس رو ورداشتن در صورتی که اگه اون پول بیاد دستش راحت میتونه کارش رو توسعه بده.این مسئله راه حل فرهنگی (فرهنگ سازی برای حداقل قانونمند کردن نسیه گرفتن و بازپرداخت نسیه) در درجه اول و صنفی در درجه دوم داره.دوستانی که دارای تجربیات بیشتری در این زمینه هستن(جزو کسبه ای هستن که به طور مستقیم درگیر این مسئله اند) تقاضا دارم تجربیات و راه حل های پیشنهادیشون رو بگن تا این مسئله که بخش مهمی از مشکل دلسردی کسبه در شهرمون ازش ناشی میشه رو بتونیم حل کنیم.


34.مشکل قرضی اکثرا در خواربار فروشی ها و ساندویچی ها و ... بوجود امده و کاسب کاران محترم از ان زجر میبرن چرا که سرمایه هنگفتی از ان ها در دستان همشهریانشان می باشد

35.اگر روی بلوار ورودی شهر میبود، مشتری ها بیشتر غیرجناحی میبود و چون ازخود شهرنیستند خریدها قرضی نیست نقده خیلی سرمایه ها وارد جناح میشد که  همان طور قبلا گفتم  همت شهرداری میطلبد که برنامه ای جهت تشویق پیمانکاران و سرمایه دارن جهت ساخت مغازه کنند که این امر برای زیبایی شهر و همچنین رونق اقتصادی که شما توضیحات لازم دادید بسیار موثر خواهد بود
 سپاس شده توسط farshid.ahmadi ، ترنم ، vahid


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان