رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکاتی درباره ماه مبارک رمضان
#1
عوارض نخوردن سحری
-------------------------

افت قند خون، افت تمرکز در دانش آموزان و دانشجويان و کاهش بازدهي فعاليت هاي روزانه از جمله مهمترين عوارض نخوردن سحري است.

نوع غذاي مصرفي در وعده سحري به سليقه افراد بستگي دارد، توصيه متخصصان تغذيه اين است که غذاي سحري مانند يک وعده ناهار باشد و در عين حال خيلي سنگين و پرچرب نباشد؛ تا افراد در طول روز احساس تشنگي نکنند.

دانش آموزان، دانشجويان و کساني که ساعات طولاني را به مطالعه اختصاص مي دهند. بايد در ماه مبارک رمضان از مواد قندي مفيد مثل عسل، آب ميوه و نان استفاده کنند.
از نان به عنوان يک مادأ قندي مناسب در ماه مبارک رمضان استفاده کنيد. چند ساعت پس از مصرف نان، اين ماده غذايي به صورت قند در خون ظاهر مي شود و از افت قند خون جلوگيري مي کند.

ساعات بعد از سحر، زمان مناسبي براي آغاز مطالعه دانشجويان است. بهتر است مطالعه دروس از بعد سحر آغاز و تا اوايل ظهر ادامه داشته باشد.
اغلب افراد دو تا سه ساعت مانده به افطار تمرکز لازم را براي مطالعه ندارند؛ بنابراين بهتر است بعد از افطار، مطالعه خود را انجام دهند.

به گفتأ پزشکان افراد مبتلا به ديابت نوع يک نبايد روزه بگيرند. ديابتي هاي نوع دو در صورتي که قند خونشان کنترل شده و تحت نظر پزشک باشند، مي توانند روزه بگيرند.
همچنين زنان باردار بهتر است نيمه دوم بارداري خود را روزه نگيرند؛ همچنين روزه داري در دوران شيردهي مادر نيز باعث افت شير مي شود.

برخي افراد بعد از ماه مبارک رمضان دچار افزايش وزن مي شوند متأسفانه اين افراد به دليل تحمل گرسنگي در طول روز، در هنگام افطار انواع مواد قندي مانند حلوا، شله زرد، زولبيا و باميه را مصرف مي کنند و همين امر باعث چاقي آنها مي شود.

در صورت تغذيه مناسب در ماه مبارک رمضان، عموماً افراد روزه دار سه تا چهار کيلو وزن کم مي کنند.

و اما افطار بايد با مايعات گرمي مانند آب ولرم، چاي، شير گرم، يا سوپ آغاز شود و غذاهايي مانند آش، براي افطار مناسب نيست.

غذاهاي افطاري بايد به گونه اي باشد که معده خود را براي خوردن غذاي اصلي آماده کند، آش هاي سفتي که به عنوان افطاري استفاده مي شود، نمي توانند معده را براي خوردن غذا آماده کنند.

استفاده از زولبيا و باميه به دليل چربي زياد و نوع روغني که معمولا به دفعات مورد استفاده قرار مي گيرد، توصيه نمي شود.

باتوجه به قند طبيعي موجود در خرما و کشمش، مي توان استفاده از خرما و کشمش را جايگزين زولبيا و باميه کرد.
زولبيا و باميه را مي توان گاهي به عنوان تفنن و تغيير ذائقه استفاده کرد؛ اما استفاده از خرما، کشمش و گردو به عنوان موادغذايي مفيد و اصلي توصيه مي شود.
#2

نکاتی درباره تغذیه در ماه مبارک
-----------------------------------

دکتر مسعود کيمياگر متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اين مطلب افزود: روزه بدون سحري به هيچ وجه توصيه نمي شود چراکه ممکن است باعث افت قند خون و کاهش عملکرد فرد شود و ثانيا اين امر باعث مي شود تا فرد تمايل داشته باشد تا حجم زيادي غذا در وعده افطار مصرف کند که اين امر علاوه بر سنگين شدن ، ممکن است باعث برگشت اسيد معده به مري و ترش کردن فرد شود.

اين متخصص تغذيه توصيه کرد: همه افراد در ماه مبارک رمضان دو وعده مجزاي سحري و افطار را مصرف کنند و درصورت امکان افطار و شام با هم باشد تا فرد هنگام سحري تمايل به مصرف غذا داشته باشد.

دکتر کيمياگر تصريح کرد : وعده سحري مي تواند ويژگي يک صبحانه معمولي يا ناهار متوسط را داشته باشد و افرادي که غذاي سرد مي خورند ، مي توانند وعده اي مشابه صبحانه را ميل کنندو کساني که به غذاي گرم عادت دارند مي توانند وعده اي مانند ناهار ميل کنند و بايد از مصرف غذاهاي چرب و شور نظير ته ديگ ، آش شور ، برنج چرب و ماکاروني در وعده سحري پرهيز کنند و افراد بايد از کاهو و گوجه فرنگي و سالاد در وعده سحري استفاده کنند تا در طول روز کمتر احساس تشنگي بکنند.

دکتر کيمياگر درخصوص وعده غذايي افطار توصيه کرد که روزه داران افطار خود را با يک ماده قندي که به سرعت جذب مي شود، مانند خرما شروع کنند که بايد با آب داغ يا چاي مصرف شود و در کنار آن مي توان از سوپ ، شير يا آش رقيق هم استفاده کرد و اگر آش سنگين مانند آش رشته مصرف مي شود بايد آن را به عنوان غذا در نظر گرفت.

وي درخصوص افرادي که پس از سحري مي خوابند و صبح با حالت ترش کردن و تلخي دهان از خواب برمي خيزند ، توصيه کرد: اين افراد بايد از غذاهاي سبک در وعده سحري استفاده کنند و پس از خوردن سحري براي مدت 20 دقيقه راه بروند و بلافاصله نخوابند.

دکتر کيمياگر روزه گرفتن را تقريبا براي همه عملي خواند و توصيه کرد بيماران پس از مشورت با پزشک معالج خود مي توانند روزه بگيرند.

وي تصريح کرد : مادران باردار و شيرده و مبتلايان به ديابت نوع يک بهتر است از روزه گرفتن اجتناب کنند و مبتلايان به آسم و به طور کلي همه افراد از مصرف غذاهاي چرب پرهيز کنند.
#3
خیلی نکات خوبی رو آوردین. فقط مشکل اینه که رعایتش سخته.
البته امسال رمضان با مدرسه روی هم نیست و خیلی راحتتر می شه روزه گرفت.
نقل قول:بايد از مصرف غذاهاي چرب و شور نظير ته ديگ ، آش شور ، برنج چرب و ماکاروني در وعده سحري پرهيز کنند و افراد بايد از کاهو و گوجه فرنگي و سالاد در وعده سحري استفاده کنند تا در طول روز کمتر احساس تشنگي بکنند.
این دیگه ظلمه. یعنی سحری سالاد بخوریم؟؟؟ فکر کنم این برای کسانی گفته که می خواهند رژیم داشته باشن. غذاهای اولی که اسم برده بود به نظر من خیلی جواب می ده.? Big Grin


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان