رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پاسخ رسمی استانداری هرمزگان به گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص زلزله بستک
#1
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل استانداری هرمزگان، متن کامل پاسخ رسمی استانداری هرمزگان به گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص زلزله بستک به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی؛
نمایندگان گرانقدر و اعضای محترم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

موضوع: پاسخ به گزارش(مورخه 6/8/1393) کمیسیون عمران مجلس? در خصوص? زمین لرزه های بستک و کیش

باسلام و احترام، ضمن قدردانی از حساسیت و ابراز نگرانی قاطبه نمایندگان محترم مجلس به ویژه اعضای محترم هیات اعزامی کمیسیون عمرانی جهت نظارت بر فرآیند امدادرسانی به حادثه دیدگان زلزله های 12 و 19 دیماه بستک? و کیش(چیروئیه)، به استحضار می رساند گزارش قرائت شده مورخ 6/8/1393 آن هیات در مواردی فاقد اطلاعات دقیق و مستندات است که اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری هرمزگان وظیفه خود می داند جهت اصلاح و بهبود و تکمیل مفاد این گزارش به ذکر دقیق جزییات مواردی بپردازد که احیانا مغفول است و چه بسا موجب تشویش اذهان مردم شریف میهن مان گردد و یا موجب دلسردی شده و خستگی را بر تن امدادرسانان خدوم دستگاههای امدادرسان در زلزله مذکور باقی بگذارد. بر این اساس از ریاست معزز مجلس شورای اسلامی درخواست دارد تا نسبت به درج? این جوابیه در تارنمای مجلس و طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی طرح آن در صحن علنی، دستور اهتمام صادر فرمایند.

درخصوص مقدمه گزارش؛
در صدر گزارش مزبور و در بیان مقدمه، اطلاعات زلزله ی یادشده به شکل ناقصی منتشر شده به نحوی که محل وقوع زلزله ی 19 دیماه را جزیره کیش قید کرده اند که لازم به توضیح است کانون زلزله مذکور منطقه چیروئیه از توابع بخش شیبکوه در بیست و چهار کیلومتری جزیره کیش بوده که طبیعتا نظر به فاصله دریایی کیش تا چیروئیه و نیز استحکام ابنیه و منازل این جزیره عملا آن را متاثر از زلزله یا ارتعاشاتی با آن شدت و حجم (5 ریشتر) نمی کرده که نیاز به اعزام هیات و سرکشی و ... داشته باشد کما اینکه در زلزله های با شدت مشابه و یا شدیدتر پیشین استان ( زلزله گوهران- بشاگرد - در تاریخ 21/2/ 1392 - یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری که به بزرگی2/6 ریشتر واقع شد) استانداری هرمزگان تا هم اکنون مشغول رسیدگی به شکایات اهالی و رفع نقایص و امداد رسانی به حادثه دیدگان آن زلزله است.

نکته جالبتر آنکه کمیسیون محترم عمران مجلس شورای اسلامی برای زلزله های مشابه یا با شدت بالاتر در مناطق محروم همانند هندورابی و سوزای قشم که در نیمه اول سالجاری به قدرت 5.5 و 5.2 ریشتر به وقوع پیوست هیچ هیاتی را اعزام نکرده و گزارشی قرائت نشده است.
ای کاش هیات محترم اعزامی کمیسیون عمران بجای کیش سری به منطقه چیروئیه و سوزای قشم وهندورابی می زدند و مشکلات مردم این مناطق را بررسی کرده و رنج سفر به کیش را به جان نمی خریدند.

استانداری هرمزگان از هرگونه نظارت بر عملکرد خود و بیان راهنمایی به قصد دستگیری در انجام بهتر وظایف استقبال می کند اما از اعضای محترم کمیسیون عمران مجلس تقاضا می کند و انتظار دارد در رویکرد های خود جانب انصاف را رعایت کرده با معیارهای دوگانه به قضاوت عملکرد خادمان مردم ننشینند.
اهالی منطقه محروم چیروئیه وهندورابی و سوزای قشم امروز با این سوال اساسی مواجه هستند که گناه آنها چه بوده که همچون اهالی جزیره زیبای کیش در فصل خوش آب و هوای استان و در منطقه خوش ترددی دچار حادثه زلزله نشده اند تا مورد توجه و ملاطفت هیات اعزامی کمیسیون مزبور گردند؟! آن ها به درستی در حیرتند که: "تقدیر و تشکر از عملکرد و تمهیدات سازمان منطقه آزاد کیش در مدیریت حادثه" آن هم در حالیکه به شهادت متن گزارش(در بخش نتایج ارزیابی) "زلزله کیش( چیروئیه) خسارت جدی نداشته"، واجد چه معنایی است؟! آیا "پذیرایی و رعایت تشریفات" برای "مهمانان ویژه" که درتوان کیش و منطقه آزاد آن قرار دارد و بستک و چیروئیه وهندورابی و سوزای قشم از آن محرومند باعث چنین قضاوت حیرت انگیزی شده است یا ...؟!? بدیهی است استانداری هرمزگان پاسخی برای این پرسش های اساسی و به حق مردم هرمزگان ندارد!!

در خصوص مشکلات و نیازهای احصا شده در بررسی های میدانی؛

الف): در صدر فهرست مشکلات احصا شده توسط تهیه کنندگان گزارش، غیبت استاندار در روز وقوع زلزله در استان قید شده تا آن جا که تهیه کنندگان گزارش همین گزاره خلاف واقع را مبنای قضاوت های بعدی در خصوص آن چه به زعم خود ضعف مدیریت و ناهماهنگی در امدادرسانی نامیده اند، قرار داده اند.
اما آن چه عزیزان تهیه کننده مرقوم فرموده اند با واقعیت های روز حادثه به اندازه تفاوت روشنایی روز و شب مغایرت دارد. استاندار هرمزگان در روز وقوع زلزله بستک در حدود ساعت 13 ظهر روز 12 دیماه یعنی تقریبا شش ساعت واندی بعد از زمان وقوع زلزله در فرودگاه بندرعباس حاضر و با یکی از دو چرخبال امداد هلال احمر خود را به بستک رساند. این چرخبال پس از دوساعت طی مسافت و پرواز بر فراز منطقه آسیب دیده در حدود ساعت 15 همان روز در محل حادثه(بستک) فرود آمد و مورد استقبال نماینده حوزه انتخابیه قرار گرفت و در ادامه استاندار هرمزگان هم به بازدید میدانی از منطقه و نظارت بر عملکرد قوای امداد رسان پرداخت و نحوه مدیریت بحران و توزیع امکانات را بررسی کرد.

استاندار هرمزگان بلافاصله در محوطه فرمانداری بستک دومین جلسه فوق العاده ستاد مدیریت بحران را در دو چادر به هم چسبیده برگزار کرد که در آن معاونت عمرانی استاندار، فرماندار بستک، مدیرکل مدیریت بحران استان، هلال احمر، بنیاد مسکن، اطلاعات، فرمانده سپاه امام سجاد(ع)، راه و شهرسازی، توزیع برق، آب شهری و روستایی، مخابرات، گروههای داوطلب مردمی، بسیجیان سلحشور و همچنین سایر مدیران دستگاههای اجرایی ارزیابی خود را از میزان خسارت و اقدام های انجام شده و امکانات مورد نیاز ارائه کردند ضمن آنکه معاونت عمرانی استاندار و مدیرکل بحران و مسولین دستگاههای اجرایی از ساعات اولیه زلزله به مدت 3 شبانه روز در منطقه زلزله زده حضور تمام وقت داشته و پیگیر امور اجرایی و امدادی بودند.

نکته جالب تر این که در جلسه مذکور شخص نماینده غرب استان ( شهرستانهای بستک و بندر لنگه و پارسیان( گاوبندی)) نیز حضور داشتند و آن گونه هم که از مقدمه گزارش هیات اعزامی مستفاد می شود شخص ایشان در برنامه ریزی و زمان بندی و هماهنگی بازدید هیات محترم اعزامی نقش آفرین بوده اند که البته اقدام قانونی ایشان در این خصوص ابدا محل اعتراض نیست اما آن چه اسباب حیرت است اینست که چگونه جنابشان فراموش کرده اند در جلسه ای حاضر شدند که شخص استاندار در روز اول حادثه در محل فرمانداری بستک به منظور مدیریت بحران برگزار کردند؟! یعنی مشغله های نمایندگی برایشان چنان وضعیتی را ایجاد کرده که تاریخ و زمان و مکان رویدادها و بود و نبود خود یا دیگران را در جلسه ای تا بدین درجه از اهمیت فراموش می کنند یا آن که مشغله های خارج از حوزه نمایندگی همچون دخالت در روند فعالیت قوای دیگر در استان یا اعمال نظر( بخوانید تحمیل نظر) در چینش های محلی مدیران و حتی بخشداران عملا? موجب اغتشاش فکری ایشان شده است؟!

در روز دوم حادثه استاندار هرمزگان برای دومین بار و اینبار به همراه دکتر نوبخت معاونت محترم رییس جمهور وارد شهرستان بستک شد تا ضمن دیدار مجدد با مردم و نظارت بر امدادرسانی، پیام همدردی سردار تدبیر و امید جناب حجه الاسلام دکتر روحانی را به مردم نجیب و خونگرم بستک ابلاغ کنند که ضمن دیدار از بخش های مختلف و بیمارستان بستک به دیدار رو در رو با مردم پرداختند که ثمرات و دستاوردهای این حضور ارزشمند بر همگان روشن و آشکار است و فیلم حضور استاندار هرمزگان در روز اول و دوم زلزله در آرشیو صدا و سیما و روابط عمومی استانداری هرمزگان موجود است.

البته گمان استانداری هرمزگان بر آنست که عدم تسلیم در برابر برخی زیاده خواهی ها و سهم خواهی های برخی افراد عملا عواقبی مشابه آنچه در فحوای این مطالب آمده را در پی داشته و خواهد داشت که البته ذره ای در اراده خدمت خادمان مردم در استان خلل وارد نخواهد ساخت.
ذکر ضروری و کوتاه نکته دیگری در همین راستا؛ برخلاف نظر تهیه کنندگان گزارش،? سفر هیات محترم ریاست جمهوری به استان خوزستان در تاریخ 23 لغایت 26 دیماه صورت گرفته که در متن گزارش غیبت استاندار را به دلیل همراهی با هیات مذکور قید کرده اند که اگر پس از شش ماه صرف زمان برای تهیه گزارش، چند دقیقه ای هم صرف جستجوی اینترنتی کرده بودند شاید دلیل مناسب تری ذکر می شد. ضمن آن که استاندار هرمزگان هم اساسا منکر داشتن هرگونه کرامات عارفانه و یا پیش آگاهی های مرتاضانه از رموز غیبیه و سحریه است تا بداند در چه ساعت و زمانی از شبانه روز و در کدام نقطه استان قرار است زلزله ای واقع شود تا بتواند طی الارض کرده، سریع تر از چند ساعت خود را به محل حادثه برساند...!

ب): بند چهارم بخش بیان مشکلات این گزارش نیز از قضا حاوی گزاره صحیحی است که متاسفانه به استنتاج ناصحیحی ختم شده است. در این بند آمده که: " علیرغم تامین امکانات مورد نیاز آسیب دیدگان حادثه، بسیاری از آنها در زمان بازدید، آذوقه و چادر مورد نیاز خود را دریافت نکرده بودند و بعضا از ناهماهنگی های موجود در نحوه توزیع امکانات اظهار نارضایتی می کردند."
جالب است بدانید توزیع 4465 چادر، 3154 موکت، 5643 پتو، 2296 والور، 11446 متر نایلون، 11000 قرص نان، 2945 بسته غذایی، 240 کیلو برنج، 120 بسته آبمعدنی و136 کیلو قند و شکر تنها بخشی از اقدامات و توزیع انجام شده بوده که در گزارش 25 دی ماه سازمان محترم بازرسی تایید شده و امداد رسانی را موفقیت آمیز خوانده است که قبلا نسخه ای از آن به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

استانداری هرمزگان صحت این گزاره را مبنی بر وجود برخی نارضایتی ها در توزیع را تایید می کند اما با نتیجه گیری و قیاس آن کاملا مخالف است چرا که عامل اساسی و علت العلل نارسایی ها و ناهماهنگی های صورت گرفته را دخالت های بیجا و غیر مسولانه شخص نماینده محترم حوزه انتخابیه زلزله زده حتی در توزیع پتو و چادر و ...می داند. نامبرده با دخالت در حوزه اجرا در مقاطعی عملا بدنبال بدست گیری مدیریت امداد و توزیع امکانات در محل بود و اجازه اعمال مدیریت و مهندسی توزیع را به هلال احمر نداده موجب ایجاد هرج و مرج و بی نظمی می شدند. اخلال در وظایف امدادرسانان آن هم در وضعیت بحرانی منطقه در روز اول متاسفانه پیامد صریح و غیر قابل انکار دخالت های ایشان است که متاسفانه اکنون نیزاین رویکرد ناصحیح و غیر منطقی در پوشش بیان غیرمنصفانه واقعیت های روز حادثه و تخطئه عملکرد دلسوزانه قوای امداد رسان، پنهان شده است. این که ناهمسویی سیاسی یک نماینده با دولت تدبیر و امید تا کجا می تواند موجب دوری از انصاف و تسویه حساب سیاسی از کیسه مردم محروم و به نام آنها گردد برای دلسوزان نظام و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آن هم پس از سه دهه از استقرار، البته که جای حیرت و تاسف دارد.

تقدیر آیت الله نعیم آبادی امام جمعه محترم بندرعباس و عضو مجلس خبرگان رهبری (20 دی ماه 92 خبرگزاری فارس)از تلاشها و اقدامات دولت در جریان زلزله بستک و ذکر این نکته توسط امام جمعه محترم بستک که "امداد رسانی به مردم زلزله زده بستک درخشش انسانیت بود" (ایرنا14 دی ماه 92 )خود مغایر محتوای کمیسیون مجلس شورای اسلامیست.
اخیرا نیز در خطبه های نماز جمعه (9آبانماه 93) حجه الاسلام شیبانی امام جمعه محترم موقت بستک با" سیاسی و غیر منطقی خواندن گزارش کمیسیون عمران" و حسینی نژاد خطیب محترم اهل سنت نماز جمعه بستک از" حضور روز نخست استاندار در زلزله بستک قدردانی کرده" (9 آبانماه خبرگزاریهای فارس و مهر) که باز با ادعاهای مطرح شده در گزارش کمیسیون محترم عمران در تضاد و تقابل است.

استانداری هرمزگان همچنین وظیفه خود می داند از خادمان ملت در هر رده و جایگاهی که باشند تشکر و تقدیر کند و همچنین حساسیت های نمایندگان شریف مردم میهن و استانمان رادر مجلس شورای اسلامی درک کرده و آن را در راستای عمل به وظایف خود قلمداد نماید.
به پیوست مشروح گزارش بازدید های مقامات دولتی و نیز عملکرد دستگاه های اجرایی و ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان در جریان زلزله های یاد شده به شکل مستند تقدیم می گردد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
روابط عمومی و امور بین الملل استاندار هرمزگان
? ? 15/08/1393

-------------------------------------------------------------

متن گزارش کمیسیون عمران مجلس قرائت شده در صحن علنی مجلس در تاریخ 93/8/6

به گزارش خبرگزاری فارس، گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره زلزله‌های 12 و 19 دی‌ ماه 92 «بستک و جزیره کیش» در نشست علنی خانه ملت قرائت شد.


متن کامل این گزارش که منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران آن را قرائت کرد، به شرح ذیل است:

مقدمه

ساعت 6:43:56 روز پنجشنبه تاریخ 12/10/1392 زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 5/5 در مقیاس امواج درونی منطقه بستک در شمال‌ غربی استان هرمزگان را لرزاند و در بعضی مناطق خساراتی را به هموطنان عزیز هرمزگانی وارد آورد. موضوع در جلسه علنی روز یکشنبه تاریخ 15 دی 92 مجلس شورای اسلامی مطرح و مقرر شد کمیسیون عمران هیاتی را به منطقه اعزام و ضمن بررسی جوانب امر، ارائه گزارش کند.

احمد جباری نماینده محترم منطقه آسیب‌دیده بستک، طی مکاتبه‌ای از مجلس درخواست کردند که برای ارزیابی بهتر عملکرد دستگاه‌های مربوطه، بازدید یک هفته بعد از وقوع زلزله، انجام گیرد، متعاقباً در تاریخ 19 دی 92 زمین‌لرزه دیگری با بزرگی 5 در جزیره کیش به وقوع پیوست.

هیأت بررسی‌کننده مرکب از علی‌اکبر آقایی، محمد فیروزی، محمدرضا رضایی کوچی، سید احسن علوی و احمد جباری از اعضای کمیسیون عمران تشکیل شد و روز چهارشنبه تاریخ 25 دی 92 ضمن بازدید از مناطق زلزله‌زده، با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان بستک به بررسی جوانب امر پرداختند و در ادامه از طریق مسیر دریایی وارد جزیره کیش شده و مدیریت حادثه زلزله کیش را مورد ارزیابی قرار دادند.

در پی بازدید معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از بستک و ابلاغ مصوبه دولت در بازسازی و جبران خسارت وارده، جباری (نماینده منطفه زلزله‌زده) از کمیسیون درخواست کرد تا به منظور ارزیابی نحوه اجرای مصوبات دولت، گزارش هیأت پارلمانی شش ماه بعد ارائه شود، اینک گزارش بررسی‌های انجام شده در ادامه تقدیم می‌شود.

نتایج ارزیابی

بر اساس گزارش، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از تاریخ 12 دی 92 تا 22 دی 92، هفده پس‌لرزه با بزرگی بین 3 و 4 و دو پس‌لرزه با بزرگی 4 در منطقه بستک به وقوع پیوسته است و 10 پس‌لرزه آن مربوط به روز اول می‌باشد. براثر زلزله بستک و خسارات وارده به ابنیه مسکونی، فضاهای اداری، عمومی و زیرساخت‌ها، ساختمان‌های مذکور نیازمند ترمیم و بازسازی شد.

طبق آخرین برآوردهای انجام شده تعداد 860 واحد مسکونی قابلیت بهره‌‌برداری خود را از دست داده و با احتساب واحدهای مسکونی نامقاوم، قریب به 1000 واحد مسکونی نیازمند تخریب و بازسازی، ارزیابی شده است.

همچنین حدود 800 واحد مسکونی نیز دارای خسارت‌های جزئی شده است و? باید تعمیر شوند.

زمین‌لرزه جزیره کیش، خسارتی جدی به دنبال نداشت، اما به دلیل تقارن با زمین‌لرزه بستک و فضای روانی ایجاد شده در منطقه حائز اهمیت بوده و تمهیدات و عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در مدیریت حادثه قابل قبول ارزیابی شد.

مشکلات و نیازهای احصا شده در بررسی میدانی

1- استاندار هرمزگان در روز وقوع زلزله در استان حضور نداشته و این خلأ مدیریتی موجب عدم انسجام در امدادرسانی و مدیریت حادثه شده بود. متذکر می‌شود که استاندار هرمزگان همزمان با بازدید هیات پارلمانی به منظور همراهی هیات دولت در سفر به خوزستان از استان خارج شده و با وجود اعلام کتبی و مذاکره تلفنی با شخص ایشان، از حضور در منطقه خودداری کرده است.

2- هیأت وزیران در جلسه تاریخ 15 دی 92 طی مصوبه 162091/ت50081 هـ مبلغ 523 میلیارد و 63 میلیون ریال تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض و اعتبارات هزینه‌ای و تملک سرمایه‌ای به بازسازی و جبران خسارات این زلزله اختصاص داد که تا تاریخ تنظیم این گزارش، قریب به 140 میلیارد ریال از آن تحقق نیافته است.

3- هیأت اعزامی به دلیل وجود مه و کاهش دید مستقیم، در فرودگاه بین‌المللی لارستان و با بیش از 4 ساعت تاخیر وارد منطقه گردید. عدم امکان خدمات‌دهی فرودگاه بین‌المللی در مواقع وجود مه یا کاهش دید مستقیم، از مشکلاتی است که لازم است وزارت راه و شهرسازی ضمن تامین امکانات کمک ناوبری مورد نیاز، عملکرد تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور را مورد ارزیابی قرار دهد.

همچنین لازم است وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران) در مناطق مختلف کشور فرودگاه‌هایی را جهت خدمات‌رسانی ویژه در مواقع بحرانی انتخاب و ضمن تجهیز، عملیاتی بودن آنها در شرایط بحران را مورد رصد مستمر قرار دهد.

4- با وجود تامین امکانات مورد نیاز آسیب‌دیدگان حادثه، بسیاری از آنها در زمان بازدید، آذوقه و چادر مورد نیاز خود را دریافت نکرده بودند و بعضاً از ناهماهنگی‌های موجود در حوزه توزیع امکانات اظهار نارضایتی می‌کردند.

5- روند مقاوم‌سازی، تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده، مناسب ارزیابی شده و از عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقدیر می‌شود.

6- عدم تخصیص اعتبار و همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیرات ساختمانی که نتیجه عملکرد نامناسب بانک‌های عامل (بانک‌های ملی و رفاه کارگران) است، سبب طولانی شدن روند پرداخت کمک‌های بلاعوض و نهایتاً نارضایتی عمومی شده است.

متذکر می‌شود مالکان واحدهای مسکونی آسیب‌دیده و مشمول دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیرات مسکن، هنوز موفق به دریافت تسهیلات مذکور نشده‌اند.

پیشنهادات برای رفع مشکلات و مدیریت بهتر حوادث مشابه

1- پاسخ دولت درخصوص چگونگی عدم حضور استاندار هرمزگان در زمان وقوع زلزله و همچنین خروج استاندار از استان حادثه‌دیده و در موقع بحرانی ناشی از زلزله، اخذ و وفق تبصره 2 ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس قرائت شود.

2- تبصره یک ماده 94 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به منظور بررسی علل عدم اجرای مناسب مصوبات ابلاغی دولت در بازسازی و جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه خصوصاً عدم پرداخت‌های کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیرات مسکن، عدم اجرای قانون مدیریت بحران توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، عدم پرداخت تنخواه مورد نیاز استانداران در مدیریت بحران‌های اخیر از قبیل سیل در استان‌های بوشهر، گلستان و مازندران (موضوع? گزارش مجلس شورای اسلامی به شماره چاپ 466)، زمین‌لرزه‌های استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و بشاگرد هرمزگان (موضوع? گزارش مجلس شورای اسلامی به شماره چاپ 779)، بارش برف در استان‌های مازندران و گیلان و زمین‌لرزه‌های بستک و کیش در استان هرمزگان اعمال شود.

3- به منظور ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، بازدید نهادهای عالی نظارتی مانند مجلس، در مراحل اسکان دائم و بازسازی حوادث تداوم یابد.


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان