جناح آنلاین

نسخه‌ی کامل: مروری کوتاه بر دوره مدیریت ناصر چمن پیرا در آموزش و پرورش منطقه جناح
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مقدمه:
حدود یکماه پیش (10 آبان 94) در یک جلسه چند نفره و به دستور مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان تودیع و معارفه سرپرست و ریاست ادارات آموزش و پرورش شهرستان بستک و منطقه جناح صورت گرفت [1]. که البته حواشی از قبیل اعتراض احمد جباری نماینده غرب هرمزگان را به همراه داشت [2]. و در این میان دکتر جادری استاندار هرمزگان نیز نسبت به سخنان نماینده سکوت نکرد و با اشاره غیرمستقیم به اعتراض جباری در مجلس، نحوه زیرسوال بردن مدیریت کل آموزش و پرورش استان هرمزگان را غیر اخلاقی دانست.[3]

اما اگر از فضای سیاسی آن بگذریم، این اتفاق فرصت مناسبی را فراهم کرد تا در خصوص شاید مهمترین نهاد جامعه مان مروری داشته باشیم. اداره آموزش و پرورش منطقه جناح طی کمتر از 4 سال از آغاز فعالیتش، سه سال اخیر تحت مدیریت ناصر چمن پیرا از فرهنگیان شهر جناح قرار داشت. به جاست پس از اتمام دوره مدیریت ایشان، مروری بر کارهای انجام شده، نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم تا علاوه بر مستندسازی گذشته، در تصمیمات آینده نیز شاید موثر واقع شود. نقاط قوت حفظ و نقاط ضعف تصحیح شود.

این نهاد آنقدر مهم است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و سرنوشت آن را به زمان سپرد! لذا امیدوارم مخاطب محترم تمام مطلب را خوانده، هر جا سوال یا ابهام یا انتقادی به این مطلب وارد است را در ادامه بیان کند.



[attachment=33]

مدیریت سه ساله آقای ناصر چمن پیرا در آموزش و پرورش منطقه جناح:
نمایندگی آموزش و پرورش جناح در اسفندماه 90 به اداره آموزش و پرورش منطقه جناح ارتقا یافت و اولین رئیس آن آقای علی ایرازه معرفی شد. آقای چمن پیرا در این مدت معاونت آموزشی اداره را برعهده داشت. این اتفاق در دوره ریاست ناصر چمن پیرا بر نمایندگی آن زمان به ثمر نشست و از این رو برخی وی را بنیانگذار اداره آموزش و پرورش جناح می دانند (البته نباید تلاش های دوره ریاست نمایندگی آقای ناصر شجاعی را فراموش کرد). در مدت کوتاهی و در مهرماه 91 ناصر چمن پیرا به عنوان ریاست جدید اداره منصوب شد [4]. وی تا 10 آبان 94 مدیریت اداره آموزش و پرورش جناح را بر عهده داشت.

تکته مهم: قبل از ذکر اقدامات و نکات مثبت و منفی، حتما در نظر داشته باشید که مجموعه اداره آموزش و پرورش (ریاست، معاونین، کارکنان، مدیران مدارس، معلم ها و...) باعث دستیابی توفیقات شده است و موارد ذکر شده در دوره سه ساله بررسی شده و هیچ کس ادعا ندارد عملکرد یک نفر به تنهایی بوده است. چرا که تقسیم سهم هر نهاد و فرد غیرممکن است. همچنین سعی شده کمتر از مقایسه استفاه شود و بیشتر به ذکر آمار بپردازم.

اگر از دوره ریاست نمایندگی و معاونت آموزشی اداره صرف نظر کنیم و یا بخش های مشترک را ذکر کنیم، میتوان سه سال مدیریت را به اختصار اینگونه بیان کرد:

  1. یکی از مهمترین ویژگی های این دوره، موفقیت در جذب حمایت خیرین و جذب حدود 3 میلیارد تومان در اداره و مصرف در امور آموزشی و ساخت و ساز مدارس

  2. تاسیس هنرستان حاج ابراهیم عباسی جناح، تاسیس کاردانش کاظمی جناح مجموعا با آغاز 2 رشته. در سال 94 اضافه شدن رشته مکانیک

  3. تغییر کاربری دبیرستان دخترانه احمد مربوطی و تاسیس هنرستان دخترانه احمد مربوطی با آغاز رشته معماری. سال 93 اضافه شدن رشته کامپیوتر

  4. توسعه رشته های هنرستان های دیگر منطقه، پرفسور حسابی مکانیک خودرو، حاج عبدالله حیدر فاریاب امورمالی

  5. توسعه رشته علوم انسانی در تمام مدارس متوسطه و توسعه دیگر رشته های نظری در برخی از مدارس متوسطه

  6. افزایش کیفی و کمی قبولی های دانشگاه فنی و حرفه ای و همچنین تاحدودی در دانشگاه های سراسری (بخش هایی از [5],[6],[7],[8])

  7. هوشمندسازی دو کلاس در اکثریت مدارس

  8. برگزاری دوره های بازآموزی معلم ها به پیشنهاد دانشجویان و دبیران شهرستان در سال 94

  9. در بخش کسب عناوین و رتبه های کیفی: 
    • کسب رتبه اول در خرداد 92 و 93 و کسب رتبه دوم در خرداد 94 در بهترین میانگین نمرات امتحان نهایی در استان
    • رتبه سوم در جشنواره دستاوردهای اداره کل استان توسط منطقه جناح
    • کسب رتبه عالی مقام سوم استان در پروژه مهر به عنوان ملاک سنجش مدیران سال 94
  10. ساخت مدارس و بازسازی مدارس که روند خوبی را داشته و به دلیل حمایت خیرین از اداره بوده حتی در شرایط بد اقتصادی کشور
برای اطلاعات بیشتر لینک دانلود "بروشور اقدامات آموزش و پرورش جناح در دولت تدبیر و امید" در انتهای مطلب قرار دارد.


اما از برجسته ترین نکات مثبت این دوره:

  1. شرکت در جلسات مشورت با دانشجویان و فرهنگیان و تعامل با آنان در انجام ایده های جدید [9],[10],[11].

  2. روحیه انتقادپذیری. برای مثال انتقادات مطرح شده در سایت یا در دیگر محافل باعث عدم تعامل نشده است [12],[13],[14],[15] و... (در پرانتز: به نظر -شخصی- من، این مهمترین ویژگی است).

  3. روابط عمومی و اطلاع رسانی قوی و پاسخگو

  4. داشتن معاونت های قوی که مورد اتفاق مخالف و موافق است

از آنجایی که نکات و اقدامات مثبت را به تفصیل بیان کرده ایم، سعی می شود نکات منفی این دوره نیز به تفصیل بیان شود تا تعادل برقرار بماند.
نکات منفی این دوره:
  1. مسائل سیاسی
    ناصر چمن پیرا یکی از اشخاصی است که در قضایای سیاسی (انتخابات منطقه) همواره زیر ذره بین قرار میگیرد. گرچه در گفتگو با ایشان این موضوع را تحمیلی می داند و این موضوع را در حقیقت کم اهمیت می بیند و شور بودن قضیه را بزرگنمایی و تحمیل شده از سوی دیگران می داند. او از حامیان احمد جباری نماینده فعلی در مجلس است که دلیل حمایت خود را موفقیت در استقرار اداره جناح میداند. اگر چه مورد اتفاق است که آقای چمن پیرا در مدیریت اداره، دیدگاه سیاسی خود را در تصمیماتش دخیل نکرد و عملا دیدگاه سیاسی را در مدیریت ایشان نمی توان دید. حتی در مواردی از تصمیم گیریهایشان با مخالفت موافقان سیاسی اش روبرو شده است (مصادیق فراوانی برای اثبات این ادعا وجود دارد).
    همچنین حواشی که در انتخابات 90 برای ایشان ایجاد شده بود توسط شاهدین مورد اعتماد و اسناد تصویری تکذیب شده است. اما مقصود از مسائل سیاسی این شایعات و تخریب های سیاسی نیست. خواسته یا ناخواسته ایشان را به عنوان فردی فعال سیاسی می شناسند و همین عامل باعث شد برخی با او سر سازش نداشته باشند. علاوه بر این گفته می شود همین عامل سبب زمزمه های عزل او بود که از ماهها قبل شروع شد و گفته می شود در نهایت هم عزل وی نیز بر همین اساس صورت گرفته است.
    لذا سیاست از مسائلی است که باید از آموزش و پرورش دور باشد زیرا آینده دانش آموزان به آن گره خورده است.
  2. عدم برآورده شدن انتظار فعالین در همکاری همه جانبه
    با اینکه تعامل با دانشجویان و فرهنگیان زیاد بوده (همانطور که در نکته مثبت 1 گفته شد)، اما انتظار دانشجویان و فعالین، همکاری و درگیری بیشتر اداره در فعالیت ها بود، اگر چه از نظر تامین امکانات همکاری های اداره و خیرین مثبت ارزیابی می شود اما در مدیریت فعالیت ها و برنامه ها ضعیف ارزیابی می شود.
  3. دلسردی و بی انگیزگی در یک سال آخر 
    دلسردی و بی انگیزگی در یک سال اخیر بیشتر دیده میشد (نسبت به دوره ریاست نمایندگی و اداره از سال 88 تا سال 93). البته طبق پیگیری های انجام شده از آقای چمن پیرا، ایشان مشکلات خاصی را دلیل این قضیه دانستند و متذکر شده است که این مشکلات رفع شده است و درنتیجه برنامه های جامعی تهیه و در دست اجرا بود که خیر هزینه سنگین آن را نیز متقبل شده بود. که از این جمله میتوان از پیگیری یکی از معاونین برای دریافت و عملی کردن ایده های دانشجویان اشاره کرد و یا  به کارگیری بهترین مشاوران و تقویت بخشی در تمام مقاطع تحصیلی، اعزام مدیران و دبیران و دانش آموزان به شهرهای موفق و... نام برد.

    این برنامه هاییست که آقای چمن پیرا اعلام کرده، اما ایشان عزلشان از سمت در موقع نامناسب آغاز سال تحصیلی و آغاز مجال اجرای برنامه ها را دلیل ناکامی در موفقیت در اجرای این ایده ها و برنامه ها دانسته و این را فلج کننده تحرکات اداره و بی انگیزگی برخی خیّران می داند.اگرچه این برنامه و ایده های بسیار مفید و جای امیدواریست، اما چون بسیاری از این ایده ها متاسفانه به مرحله وقوع نرسید در این نوشتار بر اساس چیزی که واقع نشده نمی توان نکته مثبت تلقی کرد هر چند نیت آن بوده، پس دلسردی و بی انگیزگی یک سال آخر در رده نکات منفی قرار میگیرد.

رو به آینده:
طبیعیست که تعویض مدیریت اداره اجرای برنامه های ادعا شده (بخش سوم نکات منفی) را در بهترین حالت نیز به تعویق می اندازد. اما مهمتر از آن مسئله انتخاب مدیریت جدید اداره است که در آینده نزدیک انجام خواهد شد. لازم است مسائل مطرح شده در این مطلب کوتاه و دیگر مسائلی که از قلم افتاده در انتخاب ریاست اداره آموزش و پرورش جناح توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان مد نظر قرار گیرد و نظرات فرهنگیان، دانش آموزان و فعالین و دلسوزان آموزش و پرورش منطقه را جمع آوری نمایند. 

از جمله درخواست های منطقی در این خصوص:
برگزاری جلساتی با گزینه های محتمل ریاست اداره تا بتوانند برنامه های خود را به فرهنگیان، خیرین و سایر افراد مرتبط ارائه دهند.
جمع آوری انتظارات خانواده ها و دانش آموزان از ریاست جدید و تطبیق آن با برنامه های ارائه شده از سوی گزینه های احتمالی
و...
همچنین این جلسات این امکان را میدهد که عملکرد در آینده را با برنامه های وعده داده شده بهتر مقایسه و قضاوت کرد.


بروشور اقدامات اداره آموزش و پرورش جناح در دولت تدبیر و امید را دانلود کنید:
[attachment=34]
بنيان گذار آموزش و پرورش!! خيلي جالبه ايشون كمترين سهمي در استقرار آموزش و پرورش جناح نداشتن خودشون هم خوب ميفهمن.

مهمان

الان ازش پرسیدم ابن جوابها را داده حالا شما دوست داری نپذیری خوب مپذیر:
هیچ سهمی که نداشته باشم همین که در دوره ی من این اتفاق افتاده این افتخارمرا بس.
پس چه کسی سهم داشته؟

مهمان

ایشان ان روزی که از پیروزی جباری سرمست بودن و قافله راه انداختن و عضوشورا و خانواده اش را در خیابان تحقیر کردند باید فکر این روزها را میکردن.بله.دنیا دار مکافات است
آها حالا شد.در دوره من اتفاق افتاده.پس ايشون بنيان گذار نبودن.خودشون هم بهتر ميدونن تمام كارهاي آموزش پرورش رو سه نفر ديگه انجام دادن و ايشون هيچ نقشي نداشتن.تنها يك بار همراه دوستان رفتن تهران و لا غير.پس بهتره به اسم خودشون تموم نكنن

مهمان

به هر حال ایشونم به نوبه خودشون تلاش کردن
نباید زحمتاشون رو نادیده بگیریم
به عنوان شاهد حی و حاضر در جواب عرض می شود آقای چمن پیرا در زمینه پیگیری ارتقا نمایندگی به اداره بیش از حدود 10 بار به تهران مراجعه نمودند که بنا به دلایلی غیر علنی بوده ولی بعد از ارتقا نمایندگی به اداره که بعد از نماز جمعه 8 مهرماه 90 توسط حاج احمد جباری در مسجد جامع جناح اعلام شد و از پیگیری مجدانه آقای چمن پیرا در همان محفل تقدیر گردید و هفته ی بعد کلیه مستندات مربوطه که از پیگیری تا ارتقا بود در صحن علنی مسجد زده شد همش گواه بر پیگیری جدی و مراجعه چندین و چندباره ایشان بوده و می باشد . در ضمن همکاری چهارنفره آقایان چمن پیرا ، حاج منصور عباسی ، مدنی و حاج احمدجباری در به ثمر رساندن ارتقا نمایندگی به اداره به عنوان یدی واحد بر هیچکس پوشیده نیست و نخواهد بود . اگر خلاف این مدرکی دارید بفرمایید ما در خدمتیم و حاضر به پاسخگویی . یعنی اگر می گویید ایشان نرفته اند مدرک بیاورید رو هوا حرف نزنید . بهتر است نگاهی بیندازید به آیه ‏ وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ ‏( 1 ) سوره همزه ( ‏ واي به حال هر كه عيبجو و طعنه‌زن باشد ! ‏) « هُمَزَة ، آن كه آشكارا و به آواز بلند بگويد ، لُمَزَة در پنهاني و با اشاره ابرو و چشم . و معاني ديگر ( نگا : نوين ) . پس هر كه آبرو و حيثيّت مردم را به بازي گيرد ، و ايشان را تحقير كند و براي خوشايند خود يا ديگران كارهايشان را ناچيز شمارد و بديشان بديها نسبت دهد ، و در حضور يا در غياب ، آنان را توهين و تحقير نمايد ، و بزرگي خود را در كوچكي مردم ببيند ، هُمَزَة و لُمَزَة است »
خخخخخخخ بسی جالب