سلام بنظرم وضع خوب نیست.روزهای پیش میگن یکی از مسئولان جناح از هیئت عزاداری بستک خواسته که در خیابونای شهرجناح سینه زنی راه بندازن که بنظرم یکی از نشونه های این هست که اینها زیادی دارن به فرهنگ ما تهاجم میکنن.یا چند روز قبل تو یکی از مدرسه ها یه دبیر غیر بومی دانشآموزا رو مجبور کرده که نقاشی سینه زنی بکشن.
اینا همش نشونه خطره و باید هوشیار بود و جلو این چیزها رو گرفت که بنظرم این جلسه شخصیتها و نخبگان بسیار عالی بود. زنده باد افتخار فرامرزان شیخ هنگویه(بویه)!
مدیرمجتمع دینی منطقه بستک : فشار به یک کارمند اهل سنت بخاطر حفظ عقایدش , زیبنده نظام نیست
به گزارش جناح آنلاین شیخ محمد بویه , مدیر مجتمع دینی منطقه بستک در سخنانی که در اجتماع اخیر معتمدان , علما و نخبگان اهل سنت منطقه ابراز شد , تاکید کرد : زیبنده نیست که در نظام جمهوری اسلامی اگر کارمندی بدون اهانت به کسی عقاید مذهبی خود را که در این نظام رسمیت
به گزارش جناح آنلاین شیخ محمد بویه , مدیر مجتمع دینی منطقه بستک در سخنانی که در اجتماع اخیر معتمدان , علما و نخبگان اهل سنت منطقه ابراز شد , تاکید کرد : زیبنده نیست که در نظام جمهوری اسلامی اگر کارمندی بدون اهانت به کسی عقاید مذهبی خود را که در این نظام رسمیت دارد، بیان می کند مورد بازخواست و تحت فشار قرار گیرد .
این عالم اهل سنت ضمن برشمردن عقاید حقه اهل سنت و جماعت تاکید کرد : ما در شهرستان بستک زندگی می کنیم، شهرستانی بالغ بر ۱۲۰ شهر و روستا و جمعیتی بالغ بر ۸۰۰۰۰ نفر و اکثریت قریب به اتفاق این مردمی که در این شهرستان زندگی می کنند مسلمان و سنی مذهب می باشند. وقتی می گوییم سنی مذهب یعنی فرهنگ این مردم و عقیده آنان نشأت گرفته از فرهنگ و عقیده اهل سنت می باشد که برای همگان واضح و آشکار است. همه می دانند که فرهنگ و عقیده ی اهل سنت چیست. به عنوان مثال در فرهنگ اهل سنت برای عزای هیچ کس پارچه سیاه نصب نمی کنند و لباس سیاه نمی پوشند، سینه نمی زنند و در عقیده هیچ سنی مذهبی نیست که پیشانی بند «یا حسین» بر پیشانی ببندد. گر چه هم که اهل سنت محبّ حسین می باشند و او و برادر بزرگوارش حسن (رضی الله عنهم) را سیّد جوانان اهل بهشت می دانند
مدیر مجتمع دینی ادامه داد : اما از نظر اهل سنت لازمه محبّ بودن، سیاه پوشیدن و سینه زدن و پیشانی بند بستن نیست و در عقیده و مذهب او جایی ندارد. اما احترام می گذارد به مسمانان شیعه مذهبی که به این مسایل اهتمام می ورزند. این هویّت باید حفظ شود، هویّت سنی باید حفظ شود، هویّت شیعه هم باید حفظ شود. اگر ما معتقدیم به اینکه در این کشور مسلمانان سنی مذهب زندگی می کنند و قانون اساسی نیز آنها و حقشان را به رسمیت می شناسد نباید انتظار داشته باشیم که یک سنی «یا حسین» بگوید و در عزای او به سینه بزند. سنی این کار را نمی کند چون در عقیده او جایی ندارد.
نه «یا حسین» می گوید، نه «یا محمد» و نه «یا عمر». عزاداری نمی کند، نه برای پیامبر و نه ابوبکر، نه علی و نه هیچ کس دیگر.
ایشان در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم وحدت , انسجام و آرامش در منطقه گفت : معنای وحدت این نیست که همه مثل من فکر کنند و مطابق عقیده من عمل کنند و اگر خلاف آن صورت گیرد می شود خلاف وحدت . بلکه وحدت یعنی احترام متقابل، دوری از تعصّب و توهین و دامن نزدن به مسائلی که موجب بروز تنش در جامعه می شود . وحدت یعنی دست گذاشتن روی مسائلی که مورد اتفاق است و فربه کردن آن. پس باید با دوری از تعصّب و کج فهمی از اسلام، گامی بلند در جهت مصالح نظام و جهان اسلام برداشت.
شیخ بویه ضمن قرائت اصول قانون اساسی و همچنین قانون اساسی تاکید کردند : اصل یازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی با استناد به آیه ی کریمه ی « إنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» همه مسلمانان را یک امّت معرفی کرده و جمهوری اسلامی ایران را موظّف می کند تا سیاست های کلی خود را برپایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد. همچنین اصل دوازدهم نیز تصریح به رعایت احترام مذاهب اهل سنت دارد و بیان می کند که آنها در انجام مراسم مذهبی و تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه آزاد و حتی دعاوی مربوط به آن نیز در دادگا ها رسمیت دارد. مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود بیان می فرمایند: هر کسی وحدت ملی را به بهانه های مذهبی از جمله طرفداری از شیعه و سنی خدشه دار کند، چه شیعه باشد و چه سنی مزدور دشمن است و دشمن اسلام است، چه بداند و چه نداند. ایشان در جایی دیگر بیان می فرمایند: توهین به نماد های اهل سنت حرام است.
بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام رحمهالله علیه می فرمایند: در جمهوری اسلامی همه برادران سنی و شیعه در کنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوی هستند و هر کس خلاف این را تبلیغ کند دشمن اسلام و ایران است.
شیخ با اشاره به افتخارات جامعه اهل سنت کشور در فرهنگ سازی جامعه ایران گفت : فعالان دینی اهل سنت همواره به ترویج مفاهیم و ارزش های دینی پرداخته و با طی این مسیر بزرگترین خدمت را به نظام کرده اند. مگر نه اینست که اصلی ترین هدف این نظام ترویج فرهنگ دینی و بالابردن اخلاق در جامعه که از چالش های بزرگ پیش روی ماست، می باشد؟ از این روست که می گوییم: اهل سنت بیشترین نقش را در رسیدن به اهداف نظام داشته اند و نتیجه این تلاش حصول امنیت در مناطق اهل سنت می باشد. بدون تردید شهرستان بستک از امن ترین و با اخلاق ترین مناطق کشور می باشد که همه اینها، به برکت تلاش در جهت ترویج ارزش ها و مفاهیم دینی به دست آمده است.
او ادامه داد : تاریخ و فرهنگ ایران بیگانه با این تلاش ها از جانب اهل سنت در قرن های گذشته نیست. مگر تاریخ و فرهنگ غنی ما وامدار بزرگانی مانند مولوی، سعدی، حافظ، فردوسی، زکریای رازی و عمر خیام نیست؟ می دانیم که همه اینها از بزرگان اهل سنت بوده اند. لذا اهل سنت بیشترین نقش را در ساخت این فرهنگی دارند که ما به داشتنش مباهات می کنیم و ما امروز می خواهیم باز هم در آبادانی این سرزمین تلاش کنیم تا جهان اسلام بار دیگر از اندیشه و نبوغ ایران زمین سیراب شود.
شیخ در قسمتی از سخنان خود گفت : ما بر خود واجب می دانیم همگان را به حفظ وحدت، دوری از تنش و تعصبات مذهبی توصیه کنیم، چه شیعه و چه سنی و این جزء منهج ماست که فعالان دینی خود را از هرگونه اعمال و اقوال تنش زا که وحدت جامعه را به هم می زند بر حذر داریم و مجددا نیز تاکید می کنیم، منابر و مجالس اهل سنت محلی برای پرداختن به اختلافات مذهبی نیست.
در طول ۳۳ سالی که از عمر پربرکت جمهوری اسلامی می گذرد اهل سنت عملاً نشان داده است که در مسیر مصالح نظام حرکت می کند و هیچ گاه برای نظام و کشور عزیزمان ایران، مشکلی ایجاد نکرده است و حتی اگر از طرف بعضی افراد، إعمال سلیقه ای علیه خود دیده است نیز صبوری کرده و وارد این وادی پر خطر که خطر آن برای اسلام? و ایران است نشده است.
شیخ بویه در پایان سخنان خود گفت : بار دیگر تاکید داریم هر کس بر خلاف قانون اساسی و خط مشی بنیانگذار انقلاب و رهبری معظم حرفی بزند و یا عملی انجام دهد، بر خلاف مصالح نظام است و کسی که مخالف با مصالح نظام حرکتی انجام دهد، او ضد انقلاب است.
متن کامل سخنان در : http://www.bastakmd.com/Pages/newsdetails.aspx?ID=150
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
? باید به جناب شیخ گفت که رازی شخصی غیر مذهبی و علمی است که معرفت دینی را راه دانایی و ازادگی ادمی نمی داند کسی که ادعای دانایی دارد باید شناخته شده سخن بگوید بعد تا زمانی که دین هست و مذهب دشمنی و کینه هم هست تمام جنگ های تاریخ و کشتارهای آن ریشه مذهبی دارد. این? که بخواهیم شیعه و سنی رو با وحدت معنی کنیم جوک اشک اوریست که باید دانست چون این دو مذهب براساس دشمنی باهم بوجود آمدند. معرفت دینی مینای تجربی ندارند و عقاید هستند نه حقایق پس عقایدها و باورداشت ها چون بنا بر پذیرش فرد دارند نه بر واقعیت همگان شمول بنابراین این روند هم هست. بستگی به این دارد که ابزار قدرت دست کی باشد عربستان باشد یا ایران! چرا هیچکس در اینکه اب در صد درجه به جوش می اید اختلاف ندارد چون معرفت علمی ماهیت تاییدی تجربی همگانی دارد اما این که حق با علی بود یا ابوبکر یا در غدیر خم چی گذشت ورایت هرکسی دیگرگونه است.? کاش انرژی مردم ما بجای جنگ مزخرف بر سر یک عده? عرب بادیه نشین (با تاسف) که خون رمز زندگیشون بود پیامبرش هزارتا جنگ کرد وهزاران نفر ادم کشت به فکر علم و دانش و اقتصاد و انسانیت می رفت از خودمون بپرسیم چرا هرگز قهرمان علمی یا ورزشی یا فرهنگی یا تاریخی نداریم . شوپنهاور فیلسوف المانی دین را افیون توده می دانست و اروپا دین رو در دورهای تاریکی خود رها کرد بجای انسان دینی انسان ازاده پرورش داد آزادگی با شرف میاد و ادمای که شرف و آزادگی داشته باشند زیستن کنار هم را زیبا خواهند کرد چرا اسکاندیناوی جرم تا این اندازه پایینه و کیفیت زندگی بالاست چون ادمی خدای خود را در زمین یافت و در سردرگمی اسمانها بدنبال قانون و اخلاق نگشت. میدونم در ذهنت منو هم گمراه میدونی و اماده ی سر از تنم جدا کنی پس بده? شیعه هم اگه زورش رسید سر از تن تو جدا کنه چون قانون مذهب بر کشتن بنا نهاده شده نه بر منطق و گفتگو
دوست عزیز “همراه”، با اینکه این بحث شما چندان ارتباطی به موضوع صحبت های شیخ بویه نداشت چرا که این بحث بر سر حفظ احترام عقاید بود و بحث شما بر روی درستی یا نادرستی عقاید بود.
اما خلاصه وار باید بگم اینکه ما بیاییم و صورت مسئله را پاک کنیم و اختلافات موجود را با حذف صورت مسئله پاسخ دهیم، با اینکه راه حلی سریع است، اما مطمئنا بهترین گزینه نیست و عواقبی هم خواهد داشت. اما اگر در ریشه یابی که شما ریشه را خود پیدایش این عقاید میابید را در توطئه های دشمنان ( نمیگوییم آمریکا و انگلیس، اما افرادی هستند که واقعا چنین برنامه ریزی هایی در سر دارند ) بیابیم و سوء استفاده آنان از دین و مذهب در حفظ خود پیدا کنیم، می فهمیم که خود دین و مذهب و حتی اختلافات مذهبی باعث پسرفت نمی شود بلکه اگر جلو سوء استفاده ها گرفته نشود، حق با شماست که باعث پسرفت می شود.
ضمنا بحث های علمی با بحث های تاریخی، مذهبی و سیاسی در اکثر موارد کاملا مجزا از هم است و ابزار های متفاوتی هم برای بررسی آن می طلبد برای همین نیز یک عالم در مباحث علمی ابزار لازم را برای علوم تاریخی، مذهبی و سیاسی ندارد و یک عالم تاریخی یا دینی یا سیاسی نیز همینطور در زمینه های علمی. پس بحث های متفاوت، ابزار متفاوت و کارشناسان متفاوت باعث میشود که قیاس ما بین این دو مقوله که فرمودید، در اکثر موارد اشتباه شود. حتی همین منقولاتتان نیز یک بحث تاریخیست که نمیتوانید به این راحتی این حرف ها را زده و بقیه نیز قبول کنند، بلکه باید اهل تاریخ روی این موضوعات بحث کنند.
به هر حال امیدواریم که این اختلافات و مخصوصا سوء استفاده هایی که از دین می شود هر چه زودتر ریشه کن شود تا حتی کسانی که در غرب این تهمتهایی که خود سازنده آن شاید باشند، بیشتر بهانه ای نداشته باشند و نتیجه این کارشکنی هاشان را ببینند.
سخن من بر سر احترام به عقاید در مذهب بود. اما بجای بررسی سطجی رفتار فلان فرد در منطقه ی حاص به چرایی واقعیت رفتاری و دیدگاه های خاص مذهبی پرداخته بودم ماهیت مذهب براساس نفی دیگران در مطلق اندیشی حق بودن خود است کاربرد واژه کافر در دین به چه معناست؟ یعنی کسانی که افکار و اداب مانند ما ندارند کافرند. ایا کاربرد کافر و بدگویی از دیگر دین ها چون یهود احترام به عقیده است. به هرصورت مذهب نوعی تلقین باور بر اندیشه فرد است آنکه در پاکستان و افغانستان انتحاری می کند در عاشورا، هم مذهبی فکر می کند و خود را صاحب حق می داند ودیگر ی را ناحق وهمینطور شیعه خود را حق می داند ودیگران را ناحق. این پروسه رفتار شناختی ماهیت مذهب است. در همین منطقه اگر کسی رفتار دینی عامه را نپذیرد رفتار دینداران جز برجسته کردن القاب برای او و طرد و تحقیر چیزی دیگر هست وقتی کسی خود را معتقد به آزادی اندیشه بداند باید ابزار پی آیند ان را بپذیرد احترام به باورداشت تنها در جامعه ی اتفاق می افتد که دموکرات بوده و برمینای ازاداندیشی بنا نهاده شده باشد ماهیت دین ضد ازاداندیشی است و نوعی فرهنگ استبدادی اجباری با انحصار بازیافت شخصیت فرد در دوران کودکی است. وقتی که تفکر انتزاعی شکل نگرفته دینداران با آمیزش تعصب و رفتار جزم اندیشانه خویش نوعی برتری بینی مذهبی ایجاد می کند و بنای تعصب شکل می گیرد. پس اگر امروز مذهبی در هرجای ابزار قدرت دارد قانون و اخلاق را به سود خود مصادره می کند و این اصل کلی برای هرنوع قدرت دینی و غیر دینی است. ارتباط بین نوشته هام و پاک کردن صورت مساله نمی بینم! در مورد رازی هیج جا سخنی نشانگر نگاه دینی او دیده نشده است بلکه برعکس. اما از انجای که اسلام برپایه شمشیر رونق داشته مخالف ان همیشه سانسور شده انگونه که در دنیای جدید هم اگر کسی فهم متفاوتی پیدا کرد شمشیر ارتداد بر گردنش فرود می اید فرهنگی و سرهنگی نمی شود. اشارات تاریخی زیاد است. اینکه معرفت ها گوناگونند و ابزار خاص خود می طلبد سخن نیکویست. اما بعد از ویتگنشتاین و راسل دیگر فلسفه به طور کل هم تونایی شناخت جهان ندارد چه رسد به سخن دینی که بر پایه باور فرد قرار دارد نه در اشتراک هم گزین تکرار وتجربه. تا زمانی که کسی خود را حق کامل بداند احترامی هم برای دیگر باورها قایل نیست چون کسی که حق است ناگزیر دیگران ناحقند و نگاه خطی به هستی در ذهن مذهب جاریست و همه چیز یا سیاه است یا سفید! در این منطق یا شیعه حق است یا سنی؟ اصلاح طلب یا اصولگرا! مهم شمشیر پرزورتر دست چه کسی باشد همان سخن نیچه قدرت حق است و افسوس دینداران سطحی نگر چه بر این دانای المان تاختند.
اینجا محل بحث های مذهبی نیست، طبق قوانین انجمن تریبون آزاد که در حال حاضر مربوط به شهر و بخش جناح است، این موضوعات تناسبی ندارد و از اصل مطلب دور شده ایم و الان دیگر بحث روی موضوع اصلی تاپیک امکان پذیر نیست.
اما همانطور که “تریبون آزاد” احترام به یکدیگر را جزء قوانین و پیش شرط آزادی بیان قرار داده و امیدواریم که تا بدین جا نیز موفق بوده باشد و هدف ما نیز ترویج نقادی همراه با احترام گذاشتن به یکدیگر ( که موردی از آن احترام به عقاید یکدیگر است ) است و مطالب شما نیز بر این اساس حفظ می شود.
اما لطفا از این به بعد بحث ها را مرتبط با تاپیک و انجمن قرار دهید. برای چنین بحث هایی نیز انجمن مذهبی وجود دارد که می توانید در آن انجمن به انتشار و بحث روی چنین مباحثی بپردازید.
تاپیک به علت دور شدن از موضوع اصلی فعلا قفل می شود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۵